Jaunimo kultūrinė rezistencija sovietmečiu : hipių kultūrinės idėjos Lietuvoje
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2003 | 4 | 127 | 163 |
Straipsnyje aptariama sovietmečio jaunimo kultūrinės rezistencijos problema. Autorė pristato 7 – to dešimtmečio jaunimo kultūrines bendrijas, kurių veikla buvo priešiška sovietmečio kultūros standartams. Išskirtos dvi ryškios kultūrinės kryptys – etnokultūrinis sąjūdis (Žygeivių, Ramuvos bendrijos, jaunimo folkloriniai ansambliai) bei vakarų kultūros įtakoje susiformavę jaunimo roko muzikos grupės, hipių, pankų, rokerių ir kitos bendrijos. Pažymėtas religinis jaunimo sąjūdis, menininkų, akademinės kultūros sklaida. Sekant antropologine tradicija išsamiau analizuojama Kauno hipiuojančio jaunimo grupės, vadinamos Company (susibūrusios Kauno miesto sode 1968 -1971 m.), veikla. Pagrindinias tyrimo metodas – pusiau struktūruotas interviu su bendrijos nariais. Panaudota pasakojamoji istorija, biografinis metodas, grupės dokumentų analizė, sovietmečio spaudos duomenys; naudotas “sniego kamuolio” respondentų atrankos metodas. Hipių kultūrinį fenomeną autorė aptaria vakarų jaunimo avangardo kultūros kontekste. Lietuvoje plito vakarietiškos roko muzikos ir jaunimo laisvės bei naujo gyvenimo stiliaus idėjos. Kitas kontekstas – sovietmečio Lietuvos socialinė aplinka, kurioje šios idėjos buvo interpretuotos. Straipsnyje mėginama atsakyti į klausimą – kas yra hipių subkultūra ir kokį jos vaizdinį kūrė Miesto sodo jaunimas. Autorė parodo Company susiformavimo procesą, siekia atskleisti priežastis, kurios jaunimą skatino pasirinkti hipišką gyvenseną. Detaliai analizuojama respondentų gyvenamoji aplinka, aptariamas jų bendravimas su šeima ir mokykloje. Analizuojamos laikotarpio jaunimo mados, kūryba, įprasta laisvalaikio veikla. Pažymima pantomimos teatro įtaka jaunimo kultūrinės savimonės brandai.
The author presents a cultural movement of youth in 1960s against the Soviet ideologization. The present study is an anthropological analysis of Kaunas group of youth named Company, whose members identified themselves with hippies. The main method of investigation is a semi-structured interview of the members of the Company group. The oral history, biographical method, analysis of group documents and data from different articles in the press of the Soviet period were employed. The “snow ball” method was applied for the selection of respondents. The author discusses this cultural phenomenon in the context of the Western youth vanguard culture that influenced the spread of rock music, hippies’ ideas of freedom and youth fashion in Lithuania. Another context is the social environment of the Soviet Lithuanian Republic, where those ideas were interpreted. The concept of cultural resistance is revealed via the examples of various cultural activities of the group. First of all, the author discusses some biographical details of the members of Company as well as the environment of the old town of Kaunas, where the people from the investigated group lived and acted in 1960s. Their intercourse with families and school is discussed. Furthermore, their ideas of fashion and self-expression are presented.