Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/60281
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Misevičiūtė, Vaida
Title: A Desperate call for process and post-process approach in Lithuanian ESL classrooms
Other Title: Žūtbūtinis poreikis įdiegti procesinį ar poprocesinį rašymo metodą anglų kalbos pamokose Llietuvoje
Is part of: Darnioji daugiakalbystė : periodinis mokslo žurnalas = Sustainable multilingualism : biannual scientific journal. Kaunas : Vytautas Magnus university, 2018, T. 13
Extent: p. 216-231
Date: 2018
Note: Online ISSN 2335-2027
Keywords: Akademinio rašymo įgūdžiai;Procesinio rašymo metodas;Poprocesinio rašymo metodas;Į produktą orientuotas metodas;Academic written communication;Process approach;Post-process approach
Abstract: Moderniosios technologijos sparčiai keičia tarpusavio bendravimą bendravimu raštu. Ryškiai padidėjęs dalyvavimas tinklaraščiuose ir kitose socialinės žiniasklaidos formose bei galimybė dirbti iš namų arba mokytis nuotoliniu būdu reikalauja puikių akademinio rašymo įgūdžių. Kadangi Lietuvoje rašinius mokoma rašyti „produkto“ metodu (product approach) t. y. siekiant tobulo rezultato vienu bandymu, yra būtina tobulinti studentų kūrybiškumą, saviraišką, savarankiškumą ir kritinio mąstymo įgūdžius kuriuos kaip tik skatina procesinio ir poprocesinio rašymo metodai. Produkto, procesinio, ir poprocesinio rašymo metodų apžvalga rodo, kad antrosios kalbos besimokantieji studentai turi akivaizdžių pranašumų akademinio rašymo srityje palyginti su mokiniais, kurie mokomi pagal produkto metodą. Lietuvoje rašymas anglų kalbos pamokose yra apleistas dėl kelių priežasčių, tačiau akademinio rašymo poreikis šiuolaikiniame pasaulyje tik didėja. Procesinio ir poprocesinio rašymo metodai yra būtini Lietuvos mokyklose ir universitetuose
Technology has altered communication style from face to face to written communication. An increased participation in chats, blogs, and other forms of social media along with a growing trend to work from home or to study on-line has increased the need to perfect academic written communication. Lithuanian students who have been trained in product approach are in desperate need to enhance skills in creativity, selfexpression, independence and criticality, skills that can be taught through a process or a post-process approach to writing. An overview of product, process, and post-process approach suggests that second language learners trained in process or post-process approach display significant advantages in academic writing compared to students trained in product approach. Writing has been neglected as a skill for several reasons in Lithuanian English classrooms, yet the demand for academic writing in today’s world is increasing in accelerated speed. Process and post-process approach provides necessary skills that have been highly neglected in ESL teaching in Lithuanian schools and universities
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/60281/1/ISSN2335-2027_2018_N_13.PG_216-231.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/60281
https://doi.org/10.2478/sm-2018-0018
Affiliation(s): Anglų kalbos skyrius
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Darnioji daugiakalbystė / Sustainable Multilingualism 2018, nr. 13
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.51 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

42
checked on Mar 30, 2021

Download(s)

24
checked on Mar 31, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons