Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/36671
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Žukauskienė, Evelina;Rutkienė, Aušra
Title: 14–19 metų mokinių bendrųjų kompetencijų plėtra savanoriaujant
Other Title: Development of core competences of pupils aged 14–19 through volunteering
Is part of: Holistinis mokymasis = Holistic learning. Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2017, [T.] 3
Extent: p. 31-39
Date: 2017
Note: ISSN 2351-7409 (Online)
Keywords: Savanorystė;14–19 metų moksleiviai;Bendrosios kompetencijos;Volunteering;Pupils aged 14–19;Core competences
Abstract: Savanorystė laikoma gerbtina veikla, tačiau ji tarp jaunimo nėra labai paplitusi, be to, ši veikla dažniausiai siejama su nauda tiems, kuriems padedama. Savanoriaujant ne tik atliekamos visuomenei naudingos veiklos, bet naudos gauna ir pats savanoris. Apklausus 14–19 metų moksleivius, nustatyta, kad, tyrimo dalyviams savanoriaujant, labiausiai plėtojamos socialinė, pilietinė, asmeninė ir komunikavimo kompetencijos. Šiek tiek mažiau išryškėjo mokymosi mokytis, iniciatyvumo bei kūrybingumo kompetencijos. Pastebėta, kad menkiausiai atsiskleidė pažinimo kompetencija
Surveys show that volunteering is considered to be a respectable activity, however, it is not so common among young people, and is usually associated with the benefit to those who are being helped. Benefit is important to the volunteers as well. Empirical research has shown that all six core competences are developed while volunteering. The most actively developed ones include social, civil, personal and communication competences, while the competences of learning to learn, initiative and creativity were promoted a little less than the others. The expression of the cognitive competence was the least evident
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/36671/1/ISSN2351-7409_2017_N_3.PG_31-39.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/36671
https://doi.org/10.7220/2351-7409.3.3
Affiliation(s): Edukologijos tyrimų institutas
Socialinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Holistinis mokymasis / Holistic Learning 2017, nr. 3
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.11 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

192
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

224
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.