Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/35317
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Sociologija / Sociology (S005)
Author(s): Baltrušaitytė, Renida
Title: Performanso meno laukas: konceptualizavimo nesklandumai
Other Title: The field of performance art: difficulties of conceptualization
Is part of: Kultūra ir visuomenė : socialinių tyrimų žurnalas = Culture and society : journal of social research. Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2017, nr. 8(1)
Extent: p. 101-121
Date: 2017
Note: ISSN 2335-8777 (online)
Keywords: Performansas;Performatyvumas;Performanso menas;Performance;Performativity;Performance art
Abstract: Meno lauke susiduriama su performanso meno apibrėžimo nesklandumais. Nors sąvokos „performansas“ ir „performatyvumas“ naudojamos skirtingose meno formose, svarbu nepamiršti, kad jos taip pat plačiai diskutuojamos ir sociologijoje, filosofijoje bei kitose disciplinose. Neretai dėl vertimo iš užsienio kalbos ar tos pačios sąvokos variacijų, vartojimo būdų skirtingose disciplinose ar laikantis akademinių tradicijų susiduriama su „performanso“ sąvokos daugiareikšmiškumu. Analizuojant mokslinę literatūrą ir įvairius šaltinius ima ryškėti ribos ar bent kiek aiškesni „performanso“, „performatyvumo“ ir „performanso meno“ sąvokų konceptualizavimo skirtumai ir panašumai bei šių sąvokų vartojimo ypatybės. Galima teigti, kad performanso menas vėl tampa vis daugiau žinomas Lietuvoje. Ši meno sritis kuriam laikui buvo dingusi iš Lietuvos viešojo diskurso, tačiau pastaraisiais metais aktyviai vyksta net keli performanso meno festivaliai, daug jaunų lietuvių studijuoja performanso meną užsienyje ir dalyvauja šios meno srities edukacinėse ir kūrybinėse dirbtuvėse. Nepaisant to, vis dar egzistuoja performanso meno apibrėžimo neaiškumų. Pilotiniu performanso meno lauko tyrimu siekiama atskleisti šių konceptualių neaiškumų ir nesutarimų preliminarias priežastis ir pasekmes
The artistic field faces some difficulties in conceptualizing performance art. The definitions of “performance” and “performativity” are widely used in different arts, but these concepts have also become an important part of sociological, philosophical and other social sciences and humanities discourse. However, there exist distinctions in the usage of these concepts in different academic traditions and even different languages. Because of the polysemantic nature of the concept of performance, differences and similarities in the definitions of performance, performativity, performance art could also be clearly articulated. The article argues that during the last decade performance art is returned to public cultural discourse. Every year several performance art festivals take place in Lithuania, and many young Lithuanian artists study performance art abroad and participate in educational workshops. Despite all of this, both artists and researchers encounter difficulties and uncertainties in conceptualizing performance art. A pilot study conducted by the author of this article to explain preliminary reasons of these difficulties and uncertainties demonstrates that performance art and the position of performance artists are problematic with regard to other artistic fields in Lithuania
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/35317/4/ISSN2335-8777_2017_N_8_1.PG_101-121.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/35317
http://dx.doi.org/10.7220/2335-8777.8.1.5
Affiliation(s): Sociologijos katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Kultūra ir visuomenė: socialinių tyrimų žurnalas 2017, nr. 8(1)
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

141
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

74
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.