Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/34897
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Politikos mokslai / Political sciences (S002)
Author(s): Zakaraitė, Laima
Title: Leader‘s self-presentation: changes in social media
Other Title: Lyderio saviprezentacija: ką pakeitė socialinė medija
Is part of: Media transformations. Kaunas : Vytautas Magnus university, 2016, Vol. 12
Extent: p. 88-97
Date: 2016
Note: ISSN 2029-8668 (Online). This special issue was published with the financial support by Vytautas Magnus University in the framework of research cluster “European Public Sphere: Politics, Communication, Discourses” grant
Keywords: Saviprezentacija;Socialinės medijos;Lyderio komunikacija;Goffmanas, E;Self-presentation;Social media;Leader’s communication;Goffman E
Abstract: Naujieji komunikacijos kanalai ir naujųjų ryšio priemonių naudojimas naujai apibrėžė daugelį sričių, suteikė socialiniam interaktyvumui naują lygmenį, pakeitė žinomumo ir skaidrumo sąvokas. Neabejotinai pasikeitė ir pageidaujamo lyderio įvaizdžio kūrimo sritis bei su ja susijusi viešųjų ryšių funkcija. Iš nerūpestingo bendravimo internete socialinė medija beregint tapo svarbiu ir galingu lyderystės įtvirtinimo įrankiu. Šis visiškai naujas komunikacijos kanalas atvėrė lyderiui naujas auditorijas ir kartu platų lauką naujiems socialiniams tyrimams. Pagrindinė Ervingo Goffmano teorijos įžvalga yra ta, kad esama ryšio tarp žmonių kasdienių veiksmų ir vaidinimo teatro scenoje. Tai mums leidžia tirti socialinio pobūdžio turinio kūrimą tinkle panašiu būdu. Saviprezentacijos naujoje medijoje kontekste siūloma tirti ir lyderio komunikaciją. Šis procesas keičia sekėjo vaidmenį ir kelia naujus klausimus, tokius kaip lyderio saviprezentacijos rizika kintančioje medijoje ir galia bei įtaka, kurią lyderis turi ar jos neturi įvaldydamas šį komunikacijos kanalą
New channels of communication and new gadgets reshape the definitions in every sphere, sending social interaction to the new level of expedition, awareness and transparency; not to mention creating the leader’s desirable image and public relations. From the non-binding socializing networking, social media quickly became an important and powerful tool for establishing leadership. This unprecedented communication channel had opened totally new ways for leaders to their public and plenty of topics for social research. The main insight in Erving Goffman’s theory was that there is a bond between the peoples’ acting in everyday life and the theatrical performance. This allows us to review the socializing and creating content online similarly as one of the stage performances. In the context of representing oneself in the new media channels, the leader’s communication is reviewed. Further, the process also changes the role of the follower and raises new questions such as the risk the self-presenting leader takes entering the changing media and the control he has or has not on the communication channel
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/34897/1/ISSN2029-8668_2016_V_12.PG_88-97.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/34897
https://doi.org/10.7220/2029-8668.12.05
Affiliation(s): Politikos mokslų ir diplomatijos fakult.
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Media Transformations 2016, vol. 12
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

132
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

76
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.