Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/34891
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Komunikacija ir informacija / Communication and information (S008)
Author(s): Petrina, Denis
Title: Technologies of the self 2.0: the practices of (political) subjectification
Other Title: Savęs technologijos 2.0: politinės subjektifikacijos praktikos
Is part of: Media transformations. Kaunas : Vytautas Magnus university, 2016, Vol. 12
Extent: p. 20-37
Date: 2016
Note: ISSN 2029-8668 (Online). This special issue was published with the financial support by Vytautas Magnus University in the framework of research cluster “European Public Sphere: Politics, Communication, Discourses” grant
Keywords: Socialiniai tinklai;Politinis subjektas;Savęs technologijos;Social networks;Political subject;Technologies of the self;Foucault;Exagoreusis
Abstract: Straipsnis pradedamas diskusija apie dvi susiformavusias mokslines prieigas prie politikos ir socialinių tinklų santykio: praktinę ir diskursyvinę. Siekiant suprobleminti politikos socialinių tinklų platformose galimybę, analizuojama diskursyvinė prieiga. Teigiama, kad tarp politinio veiksmo ir socialinių tinklų esti du lūžiai: netęstinumas tarp politikos ir medijų bei lūžis tarp agento (angl. agency) ir struktūros. Abiem atvejais šie lūžiai yra eliminuojami diskurso, produkuojančio tam tikrą politinį subjektą. Mėginant ištirti diskursyvinius resursus, kuriuos vartotojas naudoja tam, kad galėtų įsteigti save kaip politinį subjektą, pasitelkiama Michelio Foucault diskurso teorija. Analizuojami du simptomiški medializuoto politinio veiksmo pavyzdžiai: dalinkis, jei rūpi (angl. share if care) ir profilio nuotraukos spalvos keitimas. Atlikta analizė įrodo, kad šie veiksmai yra labiau medijiniai nei politiniai, kas patvirtina kritinį požiūrį į politinius veiksmus socialiniuose tinkluose
The article opens up with a discussion about two scientific attitudes towards the interrelation between politics and social networks: practical and discursive. Starting with an endeavor to problematize the very possibility of politics on social networks, the second, discursive attitude, is investigated. First, argued is the fact that there are two breaks between political action and social networks: the absence of continuity between politics and media, and the agency-structure break. In either case, the intermediary link is discourse, which produces certain subjectivity of a political agent. Next, Foucaldian theory of discourse and subject is applied in order to examine the discursive resources that are used by the user to construct itself as the subject of politics. Finally, two symptomatic examples of medialized political actions on social networks, namely “share if care” and changing the color of the profile photo, are analyzed in attempt to prove that “media” (rather than “political”) component prevails, which reinforces a critical view on political actions on social networks
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/34891/1/ISSN2029-8668_2016_V_12.PG_20-37.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/34891
https://doi.org/10.7220/2029-8668.12.02
Affiliation(s): Politikos mokslų ir diplomatijos fakult.
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Media Transformations 2016, vol. 12
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

99
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

130
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.