Jūreivystės studentų profesinės karjeros savivaldos gebėjimų ugdymo prielaidos
Author | Affiliation | |||
---|---|---|---|---|
Lietuvos aukštoji jūreivystės mokykla | LT | LT |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2010 | 19 | 60 | 71 |
Pasaulyje atliekamuose karjeros sampratos ir modelių kaitos tyrimuose išryškėja didėjanti pačių individų valdomos asmeninės karjeros svarba ir reikšmė. Švietimo ir profesinio rengimo institucijos turi užtikrinti ne tik kvalifikuotų specialistų rengimą, bet ir jų karjeros vystymui reikalingų žinių, įgūdžių ir nuostatų sistemos įgijimo galimybių sudarymą - sistemingą ir kryptingą ugdymą karjerai. Straipsnyje aptariami jūreivystės studentų profesinės karjeros savivaldos gebėjimų ugdymą lemiantys darbo rinkos ir edukologiniai veiksniai bei jų tarpusavio sąsaja.[...].
The choise of profession and making right decisions with regard to further successful professional activity at large depends on the human ability to assess their own professional interests and skills as well as possession of sufficient information about learning opportunities and the situation in the labor market at hand to be able to cohere what a person "wants" with what he "can do" and what is "needed". The research analysis into Lithuanian scientists' works indicates that motivation vocational choise, vocational purposefulness and development of career self-management skills have been investigated in both theoretical and empirical aspects; however, there is a lack of research on seafaring studens' vocational decision-making and developing skills of career self-management.[...].