Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/34076
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Teologija / Theology (H002)
Author(s): Ulevičius, Benas
Title: Liturginės orientacijos judaizme ir krikščionybėje lyginamoji analizė
Other Title: Comparative study of liturgical orientation in Judaism and Christianity
Is part of: Soter : religijos mokslo žurnalas. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2006, nr. 20
Extent: p. 53-74
Date: 2006
Keywords: Liturgija;Liturginė orientacija;Judaizmas;Krikščionybė;Ikonografija;Šventasis menas;Krikščionybės simboliai;Eucharistija;Liturgy;Liturgical orientation;Judaism;Christianity;Iconography;Sacred art;Christian symbols;Eucharist
Abstract: Straipsnyje aptariami judaizmo ir krikščionybės liturginės orientacijos objektai – Jeruzalės šventykla bei kosminė rytų kryptis. Pateikiami abiejų orientacijos objektų teologijos metmenys, atskleidžiami šventosios orientacijos įgyvendinimo judaizmo ir krikščionybės liturginėje praktikoje būdai, pristatomos istorinės aplinkybės, lėmusios judaizmo ir krikščionybės orientacijos praktikų atsiradimą bei raidą. Aptaręs ir sugretinęs abi orientacijas, autorius teigia, jog ankstyvoji Bažnyčia, atmesdama judaizmo orientaciją į Jeruzalę, patvirtino savo santykio su judaizmu dviprasmiškumą: kosminiai rytai pakeitė žemiškąją Jeruzalę ne vien ją paneigdami, bet ir savitai patvirtindami jos reikšmingumą bei pratęsdami jos vaidmenį
The main object of this article is the phenomena of religious orientation in two biblical religions – Judaism and Christianity. Judaism’s orientation towards the Temple of Jerusalem and Christian orientation towards the cosmic east are discussed separately, and then compared, with historical circumstances provided. Finally, the conclusions are drawn from the comparison of their theologies and ways in which they were applied in liturgy and prayer in both mentioned religions. Temple of Jerusalem was held in Judaism the true axis mundi, the place where presence of Yahweh abided in greatest possible fullness on earth. Jerusalem itself was a city of David, i. e. the Messianic city, the main locus of fulfillment of God’s promises to his people and the object of messianic hope of Israel. Because of such significance Jerusalem with its Temple after Babylonian exile became absolute object of sacred orientation of Judaism. Orientation towards the Holy City was expressed essentially in two ways: by orienting synagogues towards Jerusalem and by turning to Jerusalem in prayer
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/34076
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/34076/1/ISSN2335-8785_2006_N_20_48.PG.53_74.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/34076
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:SOTER: religijos mokslo žurnalas / SOTER: Journal of Religious Science 2006, nr. 20(48)
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml12.04 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

44
checked on Aug 17, 2019

Download(s)

42
checked on Aug 17, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.