Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/33826
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Teologija / Theology (H002)
Author(s): Dulskis, Romualdas
Title: Švč. Mergelės Marijos kontempliatyvumas ir šiandienės Bažnyčios savimonė ekumeniniu požiūriu
Other Title: Contemplativeness of the Blessed Virgin Mary and the consciousnes of today’s church from the ecumenical point of view
Is part of: Soter : religijos mokslo žurnalas. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 27 (2008)
Extent: p. 43-51
Date: 2008
Keywords: Kontempliatyvumas;Švč. Mergelė Marija;Bažnyčia;Ekumeninis dialogas;Contemplativeness;Blessed Virgin Mary;Church;Ecumenical dialogue
Abstract: Švč. Mergelės Marijos kontempliatyvus gyvenimas yra ne tik maldingo žavėjimosi, bet ir pavyzdžio bei sekimo objektas. Suvokiama kaip Bažnyčios simbolis, Marija pernelyg dažnai taip išaukštinama, kad nebepastebima jos gyvenimo kasdienybė. Straipsnyje analizuojami Marijos kontempliatyvumo metmenys ir išryškinama kontempliatyvumo reikšmė nūdienos krikščionio gyvenimui. Katalikų Bažnyčioje krikščioniškasis pašaukimas tradiciškai skirstomas į kontempliatyvųjį ir veiklųjį. Manoma, kad esama dviejų krikščioniškojo dvasingumo kelių: vieni ryžtasi tarnauti Dievui pasaulyje, kiti iš pasaulio pasitraukia. Tačiau šis skirstymas klaidingas. Rytų krikščionybės tradicijoje kontempliatyvumas visuomet buvo suvokiamas kaip būtinas kiekvieno krikščioniškojo pašaukimo dėmuo
The contemplative life of the Blessed V irgin Mary is not only the object of pious admiration, but also an example for us to imitate. Mary is often elevated to such a degree that her daily life is not properly noticed. This article will analyze the dimensions of Mary’s contemplativeness and the meaning of contemplativeness in today’s Christian life. Christian vocation in the Catholic Church is traditionally divided into contemplative and active. Supposedly, there exist two paths in Christian spirituality: some decide to serve G od in the world; and others retreat from the world. In the Eastern Christian tradition contemplativeness was always conceived as a necessary component of everyone’s Christian vocation
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/33826/1/ISSN2335-8785_2008_N_28_56.PG_43-51.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/33826
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:SOTER: religijos mokslo žurnalas / SOTER: Journal of Religious Science 2008, nr. 27(55)
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.41 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

171
checked on Mar 30, 2021

Download(s)

1
checked on Mar 31, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.