Paauglių rizikingos lytinės elgsenos pedagoginės prevencijos vertinimo parametrai
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2008 | 28(56) | 91 | 111 |
Šiandieninę situaciją švietimo sistemoje lytiškumo ir rengimo jaunimo šeimai srityje galima vadinti prieštaringa tarp deklaruojamų švietimo sistemos ugdymo tikslų ir taikomų pedagogiškai nepagrįstų rizikingos lytinės elgsenos prevencijos metodų bei priemonių. Iš tiesų taip yra sutapatinamos dvi skirtingos veiklos rūšys, turinčios skirtingus tikslus: 1) pedagoginė prevencija – lytinis ugdymas ir lytiškumo ugdymas, kuris yra nukreiptas į ankstyvuosius lytinius santykius sąlygojančius rizikos ir prevencinius veiksnius, t. y. prevencinės priemonės yra nukreiptos į priežastis; 2) lytinis švietimas (antrinė prevencija), nukreiptas į ankstyvųjų lytinių santykių tiesioginius padarinius (LPL, ŽIV/AIDS, paauglių nėštumus), juo siekiama panaikinti ar sumažinti galimas ankstyvųjų lytinių santykių pasekmes. Straipsnyje, remiantis išgrynintais lytinio ir lytiškumo ugdymo principais, pagrindžiami paauglių rizikingos lytinės elgsenos pedagoginės prevencijos vertinimo parametrai: dimensijos, požymiai, rodikliai, kurie gali būti pritaikomi tiek pedagoginės prevencijos vertinimui, tiek nustatant rizikingos lytinės elgsenos pedagoginės prevencijos grynumą ugdymo turinyje, metoduose bei priemonėse, išryškinant lytinio švietimo elementus, tiek mokytojų lytinio ugdymo ir lytiškumo ugdymo kompetencijų vertinimui.
Nowadays the situation of preparation youth for family life and moral sexuality education in system of national education we can name as contradiction between educational goals of the educational system and pedagogically unjustified prevention methods, and measures which are used. There are superposition of two different types of preventions of adolescents hazardous sexual behaviour: 1) pedagogical prevention as coordination of chastity and moral sexuality educational processes to help adolescents to develop responsible sexual behaviour and ability to maintain harmonious relationships with a persons of the different sexes; and 2) sex education as preventions of consequences of early sexual relations aimed at avoidance of sexually transmitted diseases, HIV/AIDS and teenage pregnancies. The article is focusing on conceptual principles of chastity and moral sexuality education. Methods of evaluation of the pedagogical prevention and their parameters are formulated: dimensions, criterions and indicators. Principles of chastity and moral sexuality education could be used to identify the nature of completely different processes – chastity and sexuality education on one hand and sex education on the other.