Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/33622
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Menotyra / Artwork (H003)
Author(s): Vitkienė, Virginija
Title: "Eliminated" man : traumatic identity in Post-Soviet Lithuanian art
Other Title: Išmestas žmogus: trauminės tapatybės slinktys posovietinės Lietuvos mene
Is part of: Meno istorija ir kritika = Art history & criticism. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2007, [T.] 3 : Menas ir politika : Rytų Europos atvejai
Extent: p. 183-190
Date: 2007
Keywords: Politinės pakraipos menas;Tautinis tapatumas;Asmens tapatumas;Ironija;Saviironija;Medžiagiškumo estetika;Abjekcija;Introspekcija;Politically oriented art;National;Identity;Irony;Selfirony;Eloquence of materiality;Abjection;Introspection
Abstract: Straipsnyje, remiantis kauniečio menininko Česlovo Lukensko akcijų ciklu Išmestas žmogus, įvykusiu 1991–2000 metais, ir Kauno menininkų bendruomenės akcija Okupacija (2006), siekiama atskleisti lietuviškos posovietinės trauminės tapatybės slinkties ypatumus, menininko ir suvokėjo (ne)susikalbėjimo priežastis, būdingiausias priemones, padedančias prabilti apie tapatumą. Iš pateiktų pavyzdžių paaiškėjo, jog politinis aspektas pastarojo meto mene pasireiškia ne kaip politikavimas, o kaip politikos sąlygotos visuomenės sanklodos ir poveikio asmeniui refleksija. Savimonės ir tapatumo raiška Lietuvos mene posovietiniu periodu keletą kartų keitė strategijas.Pirmoji slinktis – nuo melancholiško lyrizmo link aštrios introspekcijos – sietina su ankstyvuoju posovietiniu periodu. Sąmoningai vidinę žmogaus dramą viešinančios meninės akcijos tapo diskursyvia atsvara to meto romantiškos ir modernistiškos pakraipos meno strategijoms. „Grubusis“, „akiplėšiškas“ menas, panaudodamas mirties, smurto, unifikuojančios patirties ikonografiją, akcentavo dviprasmybe paženklintos asmenybės apsivalymo būtinybę, kreipė dėmesį į ekologines, politines, moralines, vertybines visuomenės problemas.Antroji slinktis – nuo užaštrintos savianalizės link lengvos ironijos ir saviironijos – sietina su natūralia skausmingų patirčių užmarštimi ir siekiu patraukliomis formomis aktualizuoti istorines tiesas. Tokių akcijų kaip Okupacija sumanytojai šaržuoja sovietinę sistemą panaudodami naujuosius kapitalizmo ekonomikos ir vadybos principus, taip ne tik remdamiesi postmodernistinės logikos paradigmomis, bet ir sukurdami jų lėkštumo puotą.Egzistencialistinės nuostatos pakeičiamos šou elementais, patraukliais daug didesnei masei ir, kas žino, galbūt darančiais didesnę įtaką visuomenei.[...]
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/33622
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/33622/1/ISSN1822-4547_2007_N_3.PG_183-190.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/33622
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Meno istorija ir kritika / Art History & Criticism 2007, nr. 3
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml13.13 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

42
checked on Aug 16, 2019

Download(s)

38
checked on Aug 16, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.