God as Father in the intertestamental Jewish writings
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2010 | 36(64) | 35 | 49 |
Straipsnyje apžvelgiamas Dievo kaip Tėvo įvaizdis tarptestamentinėje žydų raštijoje. Turima omenyje daugybė skirtingų nekanoninių, numanomai žydiškų ekstrabiblinių raštų, kurie yra ankstesni už apaštalo Pauliaus laiškus; ar bent iš to paties laikotarpio, tačiau jų atsiradimui neturėjo įtakos ankstyvoji krikščionybė. Vis dėlto šios apokaliptinės bei filosofinės literatūros, įvairių testamentų, maldų, psalmių ir t. t. datavimas nėra labai tikslus ir įvairių mokslininkų nurodomas jų parašymo laikotarpis yra gana platus: nuo 200 m. pr. Kr. iki 200 m. po Kr. Tokie mokslininkai kaip J. Jeremiasas (1966), P. Pokorný (1971), M. Hengelis (1975), B. Byrne’as (1979), J. Schlosseris (1987), A. Strotmann (1991), daugiau ar mažiau nagrinėję šią temą, kartais nurodo skirtingus raštus (kuriuose galimai vaizduojama Dievo tėvystė) ir jų kilmę. Kadangi iš minėtų autorių B. Byrne’as ir A. Strotmann išsamiausiai analizuoja šią temą, straipsnyje pateikiama Dievo kaip Tėvo paveikslo sintezė daugiausia yra paremta būtent jų įžvalgomis. Kaip buvo minėta, visi tekstai suskirstyti į tris grupes: 1) tekstai, kuriuose terminas „tėvas“ vartojamas per sąsają su Dievu; 2) tekstai, kuriuose kalbama apie „Dievo sūnų (vaikus)“; 3) tekstai, kuriuose Dievo tėvystė išryškinama vartojant palyginimą „kaip tėvas“. Pirmojoje tekstų grupėje nuorodų į Dievo tėvystę yra daugiausia; pažymėtina, kad įvairuoja ir tekstų literatūriniai žanrai: apokalipsė, testamentai, pasakojimas, malda. Antrajame Ezechielio apokrife Dievo tėvystė atsiskleidžia per Jo „artimumą“ ir „pasigailėjimą“, kai tauta yra nusidėjusi. Dievas Tėvas yra linkęs „klausytis“ tautos ir tokia Jo nuostata leidžia kurti naujus santykius.[...].
The image of God as Father in Christian theological literature is usually analyzed with reference to the New Testament. Since references to the Old Testament are often treated in a more general (basic) way, there is no surprise that those Jewish writings which do not belong either to a Jewish or Christian Canon of the Holy Scripture are usually overlooked, though they may possibly belong to the same milieu as regards their religious ideas or time of composition. This article, namely, presents and summarizes analyses and insights on the topic of several outstanding scholars. The analyzed texts are grouped under three headings: texts in which the term “father” is employed with regard to God; texts, where people are called God’s “sons”; and texts, in which God is spoken of “as father”.