The Fatherhood of God in the Pauline initial salutations
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2011 | 37(65) | 29 | 42 |
Šiame straipsnyje analizuojami Pauliaus laiškų įvadiniai sveikinimai gali būti suprantami kaip tam tikros formuluotės, kurios iš dalies atspindi tiek judaizmo tradicijoje, tiek helenistinėje kultūroje paplitusį pasveikinimo būdą. Be abejo, Pauliaus laiškyne šie įvadiniai sveikinimai nėra minėtoje tradicijoje (kultūroje) egzistavusių pasveikinimo būdų kopijos, matyti akivaizdus tiek formos, tiek turinio naujumas. Beje, ir pačių Pauliaus sveikinimų formuluotėse esama kai kurių gramatikos ir turinio niuansų. Visuose Pauliaus laiškų įvadiniuose sveikinimuose, išskyrus Pirmąjį laišką tesalonikiečiams, matoma dviejų dalių struktūra, koordinuojama prielinksnio avpo, (nuo), kuris pristato pagrindinius sveikinimo subjektus, dar geriau išryškinančius sveikinimo turinį. Tai, kad sveikinimai yra „nuo Dievo [mūsų] Tėvo ir Viešpaties Jėzaus Kristaus“, rodo Pauliaus norą drauge pabrėžti ir linkimų dovanų svarbą, ir siekį akcentuoti jų suteikėjus. Tad Dievo tėvystės samprata įvadiniuose sveikinimuose priklauso ne tik nuo terminų ca,rij (malonė), eivrh,nh (ramybė) ir e;leoj (gailestingumas 1 Tim ir 2 Tim) interpretacijos pirmojoje formuluotės dalyje (turinys), bet ir nuo to, kaip suprantama prielinksnio avpo, (nuo) ir jungtuko kai, (ir) reikšmė antrojoje sveikinimo dalyje (santykis). Terminas ca,rij įvadiniuose sveikinimuose suprastinas kaip dinamiškas ir eschatologinis Dievo Tėvo veikimas, pasireiškiantis išganymo įvykyje per Jėzaus Kristaus asmenį, o terminas eivrh,nh nusako ramybės ir susitaikinimo su Dievu būseną, nurodo į galutinį ir integralų žmogaus išganymą, tad jie gali būti įvardijami kaip vienas kito ‘priežastis’ ir ‘pasekmė’. Terminas e;leoj (1 Tim ir 2 Tim), primenantis žydų palaiminimus ir sveikinimus, suprastinas kaip Dievo Tėvo ir Jėzaus Kristaus veikimo motyvacija.[...].
Though the image of God as Father in the New Testament is mostly and regularly presented in the Gospel of John, this theme in the most ancient written Christian tradition, i.e. Paul’s authentic letters and subsequently entire Pauline corpus occupies an important role. From the total 63 occurrences of “father”, this term is employed in 42 cases (two thirds of the total amount) in connection with or stands for the notion of God. Noteworthy that this term is employed in a very close relationship to the term “God” – “God Father” in the initial salutation formula in the whole Pauline corpus (with an exception in 1 Thess). Such a pairing of two terms reveals the importance the apostle Paul attributed to God’s notion – God is primarily the Father and the addressees of the letters have to keep it in mind.