Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/33089
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Filologija / Philology (H004)
Author(s): Ruzaitė, Jūratė;Dabašinskienė, Ineta
Title: Specific language impairment : adaptation of a screening test for Lithuanian
Other Title: Specifinis kalbos sutrikimas : vertinimo testo pritaikymas lietuvių kalbai
Is part of: Darbai ir dienos. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 54 (2010)
Extent: p. 277-295
Date: 2010
Note: Priedai p. 296-300
Keywords: Kalbos sutrikimas;Vertinimo testas;Pritaikymas;Lietuvių kalba;Language impairment;Screening test;Adaptation;Lithuania language
Abstract: Šiame straipsnyje aptariami vaikų kalbos sutrikimų diagnostikos tyrimo rezultatai, gauti atlikus eksperimentus trijuose skirtinguose darželiuose, iš kurių vienas yra skirtas tipinės raidos vaikams, o kiti du – vaikams, turintiems raidos sutrikimų. Šis tyrimas yra Europos Komisijos remiamo projekto „Universali kalbos sutrikimų diagnostika“ (angl. Crosslinguistic Language Diagnosis, CLAD; LLP/ K 1) dalis; juo siekiama nustatyti pagrindinius specifinių kalbos sutrikimų (angl. Specific Language Impairment – SLI) simptomus. Specifiniai kalbos sutrikimai (SLI) yra pirminiai kalbos sutrikimai, diagnozuojami tipinės raidos vaikams, neturintiems jokių klausos sutrikimų, smegenų pažeidimų ar intelekto sutrikimų. SLI pasižymi fonologijos sutrikimais (vaikas sunkiai atpažįsta ir taria kai kuriuos garsus ir tam tikras garsų samplaikas) arba gramatikos sutrikimais (vaikui sunku pasakyti / parašyti gramatiškai taisyklingą sakinį, sakiniuose gausu netinkamos žodžių tvarkos atvejų, žodžiai vartojami netinkama forma ir pan.), o kartais vaiko kalboje esama ir fonologijos, ir gramatikos klaidų. Šiems sutrikimams tirti ir diagnozuoti buvo adaptuotas GAPS (Grammar and Phonology Screening) testas (van der Lely et al. 2007). Testą sudaro dvi pagrindinės dalys, būtinos kalbos kompetencijai įvertinti: (1) morfosintaksinė dalis (apimanti tam tikrus gramatikos aspektus ir sakinio struktūrą) ir (2) fonologinė dalis (skirta priebalsių samplaikų tarimui tikrinti). Atliekant pirmąją testo dalį, tiriamasis vaikas turi pakartoti tyrėjo sakomus sakinius (sudarytus tam tikrų specifinių gramatikos konstrukcijų pagrindu); atliekant antrąją testo dalį, vaikas kartoja tyrėjo sakomus išgalvotus žodžius, kurie yra sukurti lietuvių kalbai būdingų priebalsių samplaikų pagrindu. Tyrime dalyvavo 90 vaikų (41 mergaitė ir 49 berniukai), jų amžius buvo nuo 5;0 iki 7;3 metų. [...]
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/33089
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/33089/1/ISSN2335-8769_2010_N_54.PG_277-300.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/33089
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Darbai ir dienos / Deeds and Days 2010, nr. 54
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml11.89 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

206
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

178
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.