Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32999
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Filologija / Philology (H004)
Author(s): Čičelis, Ramūnas
Title: Kairiojo jautrumo formos Jono Meko filme „Medžių ginklai“
Other Title: Forms of left-wing sensibility in Jonas Mekas’s "Guns of the trees"
Is part of: Darbai ir dienos. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 59 (2013)
Extent: p. 301-311
Date: 2013
Keywords: Mekas, Jonas;„Medžių ginklai“ filmas;Tikrovė;Realybė;Kairioji ideologija;Liberalioji demokratija;Anarchija;Mekas, Jonas;"Guns of the trees" film;Real;Reality;Liberal democracy;Left ideology;Anarchy
Abstract: Straipsnyje aptariamas realybės, tikrovės ir filotopijos santykis Jono Meko filme „Medžių ginklai“. Kairioji politinė ideologija ir jos reikšmės analizuojamos taikant postmoderniosios psichoanalizės metodologiją. Straipsnyje taip pat kalbama apie faktines „Medžių ginklų“ sukūrimo ir recepcijos aplinkybes, pagrindinių veikėjų konfliktą, kilusį dėl XX amžiaus septintojo dešimtmečio dešiniosios liberaliosios demokratijos ideologijos Jungtinėse Amerikos Valstijose, filmo kaip teksto struktūrą ir filotopinio buvimo mylint gamtą ir žmones galimybę. Straipsnio pabaigoje daromos išvados, kad kairioji ideologija filme rodoma kaip paskutinioji, po jos seksianti laisvė, anarchija ir naujoji, teisingesnė, pasaulio tvarka. Pasaulis taps vertas žmogaus
Focusing on Jonas Mekas’s film "Guns of the trees", this article discusses the relation between reality, the real, and philotopy. The political ideology of the Left and its meanings in the visual text are analyzed from a psychoanalytical point of view. The article also gives some insight into the factual context of Guns of the Trees, the process of the film‘s creation and its reception; the main protagonists‘ conflict with the politically right-wing and/or liberal democratic ideology of the United States in the 1960s; the textual structure of the film; and the possibility of philotopical being, emphasizing love of nature and of other people. The article concludes with the statement that the Left is the very last ideology, after which anarchy may come, giving rise to a new order of human and social relations in a world worth living in
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/32999/1/ISSN2335-8769_2013_N_59.PG_301_311.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32999
Affiliation(s): Lituanistikos katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Darbai ir dienos / Deeds and Days 2013, nr. 59
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

50
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

30
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.