Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32945
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Psichologija / Psychology (S006)
Author(s): Simokaitis, Vytenis;Obelenienė, Birutė;Pranckevičienė, Aistė
Title: Vyriškumo ir moteriškumo raiška muzikos kanalo MTV rodomuose vaizdo klipuose
Other Title: Concept of masculinity and femininity proposed by music videos at MTV chanel
Is part of: Soter : religijos mokslo žurnalas. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 45 (2013)
Extent: p. 155-173
Date: 2013
Keywords: Vyriškumas;Moteriškumas;Seksualizacija;Vaizdo klipai;Masculinity;Femininity;Sexualisation;Music videos
Abstract: Straipsnyje analizuojami MTV televizijoje rodomi vaizdo klipai, siekiama atskleisti MTV muzikiniuose klipuose formuojamą vyriškumo ir moteriškumo įvaizdį. Atlikus 56 valandų MTV vaizdo klipų stebėseną, išanalizuoti 108 muzikiniai vaizdo klipai. Atlikta tyrimo analizė leidžia teigti, kad didžiąją dalį analizuotų vaizdo klipų galima priskirti pop- ir šokių muzikos žanrams, kurie ypač populiarūs tarp paauglių ir jaunų žmonių. Rezultatai parodė, jog moterys dažniau buvo pagrindinės klipų atlikėjos, nors vyrų grupės rodytos dažniau nei moterų. Moterys klipuose dažniau atliko antraeilius vaidmenis, dažniau nei vyrai rodytos kaip pabrėžtinai seksualios. Tuo tarpu vyrų apranga dažniau buvo neutrali. Lyčių skirtumai nustatyti ir analizuojant kūno sudėjimą. Nors didžiojoje vaizdo klipų dalyje vyrų ir moterų kūno sudėjimas gali būti vertintinas kaip vidutinis, normalus, moterys daug dažniau vaizduotos kaip lieknos, o vyrai dažniau buvo atletiški ir sportiški. Taip pat stebima tendencija, kad vaizdo klipuose nuogas ar apnuogintas moters kūnas rodomas dažniau nei vyrų. Klipuose ir vyrai, ir moterys vaizduojami panašiai dažnai įsitraukiantys į seksualinį elgesį. Seksualinis elgesys buvo būdingas 15 (41,7 proc.) klipuose vaizduojamų vyrų ir 21 (38,9 proc.) moteriai. Taigi galima teigti, jog seksualumas pristatomas kaip neginčijama vertybė ir vienodai primetamas tiek vyrams, tiek moterims
Various studies indicate that high percentage of music videos contain sexual imagery, propose sexual behaviour and induce gender stereotypes. Scientists acknowledge that popular media and musical videos have huge impact on young peoples’ understanding about masculinity and femininity and formation of sexual identity. In music videos women more frequently than men are presented in provocative clothing, objectified, and displayed in a way that emphasise their bodies and sexual readiness. On the other hand, men are often displayed as dominating and aggressive. Various studies show that music videos have significant impact on aggressiveness of teenage boys, as well as on negative body image and mental health of girls. The popular culture delivers abundant messages about objectification, sexualisation and gender stereotypes and has negative influence on development of healthy sexuality. It is a great challenge for sexual educators to counter balance the negative effect of popular media. Methods. The aim of this study was to analyse the concept of masculinity and femininity proposed by MTV music videos. 56 hours of music video footage was inspected using formal observation, and 108 music videos were analysed. Results. Study showed that most music videos belonged to pop and dance music genres, which are very popular among teenagers and young people. Results showed that women were in leading roles more often than men, though men bands occurred more often than women bands. Women more often performed secondary roles in music videos as well. Analysis of clothing in music videos revealed that women more often were portrayed as sexual, while men’s clothing was mostly neutral. Gender differences were found in portrayal of body types. Even if most music videos displayed average or normal body, women more often were slim while men were athletic. Nudity or partial nudity was more often showed on women. [...]
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/32945/1/ISSN2335-8785_2013_N_45_73.PG_155_173.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32945
http://dx.doi.org/10.7220/1392-7450.45(73).10
Affiliation(s): Lietuvos sveikatos mokslų universitetas
Psichologijos katedra
Religijos studijų katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:SOTER: religijos mokslo žurnalas / SOTER: Journal of Religious Science 2013, nr. 45(73)
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

112
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

111
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.