Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32417
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Zykas, Aurelijus
Title: The idea of country’s umbrella image and the case of Japanese cultural diplomacy
Other Title: Skėtinė šalies įvaizdžio idėja Japonijos kultūrinėje diplomatijoje
Is part of: Regioninės studijos. 2010, [No.] 4, Japan as images: crossing viewpoints of Europe and Japan, p. 191-206
Date: 2010
Keywords: Country branding;Cultural diplomacy;Umbrella image;Japan Foundation;Core idea;Šalies įženklinimas;Kultūrinė diplomatija;Skėtinis įvaizdis;Japonijos fondas;Esminė idėja
Abstract: The idea of a country’s umbrella image is a very important notion in the communication of a present country image, recently widely discussed by country branding and public diplomacy specialists. It emphasises the ideological, symbolical and institutional unification of the country’s image communication. This paper researches the case of Japan from the aspect of implementation of the umbrella image idea, and is based on the newest empirical research (expert interviews with the people, dealing with public diplomacy of Japan) conducted in 2009. Presently, four institutions, i.e. the Ministry of Foreign Affairs, the Japan Foundation, the Agency for Cultural Affairs and the Intellectual Property Policy Headquarters are the main actors in Japan’s public diplomacy practices. The research shows their mutual interconnections, differences and functional places in the overall whole. Moreover, the recent efforts of the Government to implement the umbrella image are introduced, and the success of these efforts is discussed.
Šalies skėtinis įvaizdis – svarbi sąvoka, kalbant apie dabartinį šalies įvaizdį, pastaruoju metu plačiai aptarinėjamą šalies įženklinimo bei viešosios diplomatijos specialistų. Jis žymi ideologijos, simbolių bei institucijų vienybę perteikiant šalies įvaizdį. Šiame straipsnyje tiriamas Japonijos atvejis, analizuojant, kaip pritaikoma skėtinio įvaizdžio idėja. Remiamasi naujausiais 2009 m. atliktais empiriniais tyrimais: interviu su žmonėmis, dirbančiais Japonijos viešosios diplomatijos srityje. Šiuo metu pagrindinius vaidmenis Japonijos diplomatijoje vaidina keturios institucijos: Užsienio reikalų ministerija, Japonijos fondas, Kultūros reikalų atstovybė bei Intelektinio turto strategijos padalinys. Tyrimai atskleidžia šių institucijų sąsajas, skirtumus bei funkcijas. Be to, aptariamos ir Vyriausybės pastangos įgyvendinant skėtinę idėją bei jų sėkmė.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32417
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32417
Affiliation(s): Publication of this volume of “Regioninės studijos” is sponsored by Japan Foundation
Appears in Collections:2010 Regioninės studijos, [vol.] 4

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

52
checked on Sep 12, 2019

Download(s)

52
checked on Sep 12, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.