Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32370
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Pure, Inga
Title: Public relations as management function at universities
Other Title: Viešųjų ryšių reikšmė universiteto valdyme
Is part of: Regioninės studijos. 2010, [No.] 5, Baltic region: past and new challenges, p. 109-119
Date: 2010
Keywords: Higher educational establishment;Management function;Publics;Public relations(PR);University;Aukštesnioji švietimo valdininkija;Vadybos funkcijos;Auditorija;Viešieji ryšiai;Universitetas
Abstract: Nowadays public relations activities have become topical in universities and the work of universities is not possible without PR any more. Over the years public relations activities have become more diverse and intensive. Special departments have been created. The number of people employed has increased as well. However, as it is stated in the article, not all universities’ PR occupies a significant place. PR enthusiasts still have to try to explain to the management strategically important meaning, applicability, necessity of public relations and their place in the organizational structure. The aim of the article is to analyze and explain the role of public relations as a management function at universities. It is stressed in the article that the place of PR in universities to a great extent depends on the rector and public relations head manager relationship. Mutual understanding, respect, trust and support provide the development and success in the field of public relations. Universities’ PR programs are defined in the article. It is explained why the working with these publics is important to create positive images of universities. The article offers an analysis of the theoretical literature and other sources as well as giving facts gained from detailed interviews with public relations practitioners and academicians from universities in Latvia.
Pastaruoju metu viešieji ryšiai universitetams tapo svarbia veikla, ir jau neįmanoma įsivaizduoti universitetų darbo be jų. Kasmet ši veikla darėsi vis svarbesnė, buvo įkurti tam skirti padaliniai, daugėjo jų darbuotojų. Tačiau, kaip matyti iš šio straipsnio, dar ne visuose universitetuose viešiesiems ryšiams skiriama pakankamai dėmesio – kai kur dar tenka įrodinėti viešųjų ryšių svarbą ir šios srities darbuotojų vietą organizacinėje struktūroje. Šio straipsnio tikslas – išanalizuoti ir paaiškinti viešųjų ryšių vaidmenį kaip vieną iš universiteto valdymo funkcijų. Straipsnyje pabrėžiama, kad viešųjų ryšių svarba universitete labai priklauso nuo rektoriaus ir viešųjų ryšių padalinio vadovo santykių. Abipusis supratimas, pagarba, pasitikėjimas ir parama skatina viešųjų ryšių plėtrą ir sėkmę. Straipsnyje apibrėžiamos ir pristatomos universitetų viešųjų ryšių programos, aiškinama, kaip dirbant šioje sferoje galima sukurti teigiamą universiteto įvaizdį. Straipsnyje analizuojama teorinė literatūra, kiti šaltiniai, pateikiama originali informacija, gauta bendraujant su viešųjų ryšių specialistais, akademikais, dirbančiais Latvijos universitetuose.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32370
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32370
Appears in Collections:2010 Regioninės studijos, [vol.] 5

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

142
checked on Mar 29, 2020

Download(s)

222
checked on Mar 29, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.