Dar vienas bandymas įvertinti mokinių rūkymo prevencijos efektyvumą : [recenzija]
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2009 | 3 | 91 | 96 |
2009 m. vasario 12 d. Vytauto Didžiojo universitete buvo apginta Kristinos Žardeckaitės-Matulaitienės socialinių mokslų srities, psichologijos krypties daktaro disertacija (mokslinis vadovas prof. habil. dr. Antanas Goštautas), skirta mokinių rūkymo prevencijos efektyvumui įvertinti. Disertantė, VDU sveikatos psichologijos magistrinių studijų programos pirmosios laidos absolventė, gilinosi į svarbų sveikatos psichologijai klausimą – nepalankaus sveikatai elgesio (tabako vartojimo) keitimą. Disertacija rėmėsi tyrimu 2003–2005 m. vykdytu Kauno rajono bendrojo lavinimo mokyklose. Laikmetis rūkymo prevencijai nebuvo palankus, nes, kaip rodė tyrimų rezultatai, Lietuvoje daugėjo rūkančių jaunų suaugusių moterų, o rūkymo paplitimas paauglių mergaičių ir berniukų grupėse po spartaus padidėjimo tūkstantmečių sandūroje ėmė mažėti (HBSC, 2006 m., ESPAD, 2007 m.) arba išliko nepakitęs (GYTS, 2004 m.).
This scientific review discusses scientific novelty, theoretical and practical significance of the dissertation. The aim of K. Žardeckaitė-Matulaitienė’s dissertation is to evaluate the effectiveness of smoking prevention programme based on social influence approach in 6th and 8th grades and to determine relevant psychosocial and demographic factors. The smoking prevention program was implemented in 24 schools of Kaunas district. Intervention methods aimed at changing smoking behavior and studying psychosocial factors related to tobacco use among adolescents. A total number of 2607 schoolchildren in 6th and 8th grades took part in the survey before smoking prevention. The effectiveness of intervention was assessed by the data of 1869 schoolchildren who participated in the follow-up survey. The results showed that smoking prevention programme based on the social influence approach was partly effective in reducing smoking prevalence (the number of current smoking girls in 6th decreased) and increasing or maintaining non smoking cognitions (the number of 8th graders not intending to smoke increased in comparison to control group). The smoking prevention programme was more effective for adolescents with lower scores on psychosocial factors related with smoking risk. The study carried out by K. Žardeckaitė-Matulaitienė gives some answers on the effectiveness of this smoking prevention programme based on social influence approach, but the question of the effectiveness of the smoking prevention in adolescence remains under discussion.