Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32097
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Menotyra / Artwork (H003)
Author(s): Citvarienė, Daiva
Title: Performing history : a case of four monuments
Other Title: (Re)konstruojama istorija : keturių pamiklų atvejis
Is part of: Meno istorija ir kritika = Art History & Criticism. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2010, [T.] 6 : Istorijos (re)konstrukcijos nuo 1945-ųjų iki dabar
Extent: p. 72-79
Date: 2010
Keywords: Paminklai;Atminties politika;Elitas;Ideologija;Tapatybė;Monuments;Politics of memory;Elite;Ideology;Identity
Abstract: Straipsnyje analizuojamas skulptoriaus Roberto Antinio 1927–1931 m. sukurtų ir 1989–1991 m. Roberto Antinio jaunesniojo atstatytų paminklų atvejis – tipiškas XX a. dešimtojo dešimtmečio pradžioje Lietuvą apėmusio paminklų atstatymo šurmulio pavyzdys. Kaip ir daugelis kitų šiuo laikotarpiu Lietuvoje pastatytų paminklų, Antinio paminklai Širvintose, Kretingoje, Rokiškyje ir Biržuose buvo skirti Lietuvos Nepriklausomybės dešimtmečiui arba nepriklausomybės kovoms pažymėti. Iš esmės jie tęsė XIX a. Europos tradicijas ir taikė kai kurias tos tradicijos schemas, kaip antai – obeliskas ir tokios alegorinės figūros, kaip karys, lietuvaitė, motina, kanklininkas. Paminklų užsakovų – miestelių socialinio elito – pastangomis buvo kuriami jaunos valstybės istorijos atminimo ženklai, kartu ir vietos istorijos simboliai, aktualūs miestelio bendruomenei. Paminklai tapo kasdienio gyvenimo dalimi, o jų ikonografija įgalino lengvai atpažinti tautos istorijos personažų prototipus ar susitapatinti su jais. Sovietmečiu okupacinė valdžia ėmė rūpintis viešųjų erdvių ideologiniu perkonstravimu, todėl visi nepriklausomą valstybę liudiję ženklai privalėjo būti išnaikinti, nes neatitiko naujojo ideologinio turinio. Vienintelis iš keturių Antinio paminklų išliko Rokiškyje, tačiau nuo jo buvo nukapotas ugnies ženklas ir datos, užrašas ir svastika užtinkuoti. Tokios ikonoklastinės apraiškos, kaip paminklų skandinimas, sprogdinimas, daužymas ir užkasimas (kuris dažnai vykdavo naktį, slapta), turėjo liudyti metaforišką sovietų valdžios pergalę prieš „buržuazinę“ Lietuvos valstybę. Kartu, galbūt, tai galėjo liudyti hierarchinių santykių kaitą pačiose miestelių bendruomenėse ir naujo socialinio elito įsitvirtinimą. Atgimimo metais tarpukario paminklų atstatymas prilygo kolektyvinės atminties susigrąžinimo aktui.[...]
The intensification of historical consciousness in 1988 encouraged the questioning of the remains of the Soviet epoch and the search for heroic examples in the remote history of the state. After the first memoirs were published during the first years of independence, various forms of social memory appeared: a list of memorable days and founding of new museums. But at the period of the rebirth the collective memory was more consensual. The reconstructed monuments of the prewar period became the products of collective memory, the ideological content of which equally satisfied both the post-Soviet elite, aiming for the legitimization, and the nation, thirsty for freedom. At that time the monuments became the instruments of the socio-political power used to legitimize authority, to construct individual and collective memory. The signs of the public places witnessed the configuring of heritage that helped to determine the spirit and direction of the newly established nation-state. Therefore it became a meaningful part of the politics of memory
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32097
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/32097/1/ISSN1822-4547_2010_N_6.PG_72-79.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32097
Affiliation(s): Menotyros katedra
Menų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Meno istorija ir kritika / Art History & Criticism 2010, nr. 6
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml11.72 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

40
checked on Aug 16, 2019

Download(s)

44
checked on Aug 16, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.