Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32042
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Politikos mokslai / Political sciences (S002)
Author(s): Gurskas, Marius
Title: Darbotvarkės sudarymo ir tylos spiralės modeliai priešrinkiminės komunikacijos strategijoje
Other Title: Models of the spiral of silence and agenda-setting in the strategy of the pre-election communication
Is part of: Politikos mokslų almanachas [elektroninis išteklius]. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 6 (2009)
Extent: p. 117-133
Date: 2009
Keywords: Tylos spiralė;Darbotvarkės sudarymas;Priešrinkiminė komunikacija;Masinės informavimo priemonės;Politinė komunikacija;Prezidentiniai rinkimai;Rinkimų kampanija;Pre-election communication;Mass media;Political communication;Spiral of silence;Agenda-setting;Presidential elections;Elections campaign
Abstract: Šiame straipsnyje nagrinėjama priešrinkiminės komunikacijos strategija. Daroma prielaida, jog palanki komunikacinė terpė iki oficialios rinkimų kampanijos būsimajai prezidentei D. Grybauskaitei padėjo suformuoti palankią visuomenės opiniją. Tyrimas atliktas pasitelkus didžiausių šalies dienraščių ir elektroninių portalų priešrinkiminio žinių srauto antraščių turinio analizę. Remiantis teorinėmis įžvalgomis bei atliktu empiriniu tyrimu galima teigti, jog D. Grybauskaitės dominavimas priešrinkiminės komunikacijos erdvėje galėjo daug prisidėti prie rinkėjų palankumo bei „išankstinio pranašumo“ formavimo
2009 Lithuanian presidential elections were an important political event. In comparison with previous presidential elections the most visible distinction was one candidate’s strong leadership and media domination. At the beginning of the official elections campaign it was clear that D. Grybauskaitė has a sizeable public support and definitely will win. This article argues that the role of the outside factor, particularly mass media, in pre-election campaign was one of the most valuable resources in D. Grybauskaitė’s presidential elections communication strategy. Exclusive domination in headlines before the official elections campaign had begun framed permanent mass public support and set up an agenda and priorities which during an official campaign was unbeatable resource – preconceived advantage
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/32042/3/2335-7185_2009_V_6.PG_117-133.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32042
Affiliation(s): Politikos mokslų ir diplomatijos fakult.
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Politikos mokslų almanachas 2009, [t.] 6
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

35
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

584
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.