Raganų "medžioklės" atgarsiai XVI-XVII a. pirmosios pusės Kaune
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2007 | 8 | 279 | 296 |
XVI–XVII a. pirmosios pusės Kaunas buvo klestintis miestas, vienas svarbiausių Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės prekybos ir amatų centrų. Šis laikotarpis kartais yra įvardijamas kaip miesto „aukso amžius“. Tačiau tame amžiuje Kauno neaplenkė ir reiškinys, plitęs beveik po visą Europą – vadinamasis raganų medžioklės fenomenas, kuris kaip nesulaikomas gaisras šuorais pralėkė beveik visą kontinentą. Šiame darbe apžvelgti žinomi raganų persekiojimų atvejai, vykę Kauno mieste 1552–1627 m. Darbe naudoti šaltiniai – tai įrašai apie kerėjimus Kauno miesto vaitų aktų knygose. Didžioji šių šaltinių dalis buvo paskelbta Konstantino Jablonskio ir Rimanto Jaso parengtame šaltinių publikacijų rinkinyje „Raganų teismai Lietuvoje“. Darbe taip pat buvo naudotasi dar neskelbta 1542–1544 m. Kauno miesto vaito teismų knygų medžiaga, saugoma Lietuvos valstybės istorijos archyve (LVIA) bei Vilniaus universiteto bibliotekos Rankraščių skyriuje3. Teksto gale pateikiami priedai – iki šiol neskelbtų šaltinių publikacija.
The article deals with the survived cases of the witch hunting in Kaunas in the16th and early 17th centuries. The witch hunting phenomena in the Grand Duchy of Lithuania did not reach such extent as in West Europe: the classical witch hunting conception met the local traditions and attitude towards the sorcerers and was transformed. Due to the European influence, the sorcery in the Grand Duchy of Lithuania was criminalized: it was treated as a serious crime, causing damage to health, wealth and success of the people. These tendencies reached Kaunas too. The accused of sorcery practicing in Kaunas can be grouped into three categories: the performers of domestic magic, herbalists, and witches allied with demons. Most accusations did not deal with the demonical witchcraft. The majority of the cases examined domestic magic and herbalist practicing. Herbalists became the objects of persecution after unsuccessful treating or at suspicions of having intentions to cause the disease. The use of domestic magic was treated similarly. It could not be tolerated by society, which saw such activities as causing damage, dangerous and illegal. The majority of the accused were women (81.25 %) which could be explained by the contemporary attitude towards the women. It is noteworthy, that frequently the accusers and the accused were acquaintances: neighbours, colleagues, rivals, masters and servants. Because of the fragmentised material and sources, there is little or no information about the punishments or possible fate of the Kaunas sorcerers. The witch hunting in the city did not reach high extent. However, the phenomena influenced and revealed the dark side of everyday life of Kaunas inhabitants.