Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/31221
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Menotyra / History and theory of arts (H003)
Author(s): Šinkūnaitė, Laima
Title: Krikščioniškoji ikonografija : XIX a. – XX a. I pusės pokyčiai
Other Title: Christian iconography : changes in the 19th century – first half of the 20th century
Is part of: Soter : religijos mokslo žurnalas. Kaunas; Vilnius : Vytauto Didžiojo universitetas; Versus Aureus, 2015, [T.] 54(82)
Extent: p. 69-81
Date: 2015
Note: e-ISSN 2335-8785
Keywords: Sekuliarizacija;Krikščioniškoji ikonografija;XIX a. – XX a. I pusė;Menas;Secularization;Christian iconography;19th century – first half of the 20th century;Art
Abstract: Straipsnyje analizuojami XIX a. ir XX a. pirmosios pusės krikščioniškosios ikonografijos pokyčiai. Gilinamasi į priežastis, kurios galėjo paskatinti šiuos įvairialypius pokyčius. Viena vertus, akivaizdu, kad tai pirmiausia lėmė Apšvietos ideologija bei Didžioji Prancūzijos revoliucija, taip pat ne mažiau svarbios buvo politinės, socialinės ir dvasinės permainos. Kita vertus, naujausi technikos ir ypač gamtos mokslų atradimai vertė tam tikrą visuomenės dalį netgi suabejoti Dievo buvimu. Aiškinamasi, kaip šie įvairialypiai pokyčiai paveikė (pakeitė) tradicinę, t. y. klasikinę ikonografiją. Taip pat straipsnyje brėžiamos tolesnių tyrimų kryptys
The article analyses the changes of Christian iconography in 19th century – first half of the 20th century, as well as the reasons that might have encouraged these manifold changes. On the other hand, it is obvious that such changes in iconography were primarily determined by Enlightenment ideology and French revolution, but political, social and spiritual changes were none the less important. Furthermore, new discoveries in technology and especially natural sciences made certain members of society even doubt God’s existence. The article analyses how these mani-fold changes affected and transformed traditional, i.e. classical iconography. The article also outlines directions of further researches
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/31221/1/ISSN2335-8785_2015_N_54_82.PG_69-81.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/31221
http://dx.doi.org/10.7220/2335-8785.54(82).5
Affiliation(s): Menotyros katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:SOTER: religijos mokslo žurnalas / SOTER: Journal of Religious Science 2015, nr. 54(82)
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

84
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

152
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.