Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/31207
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Menotyra / History and theory of arts (H003)
Author(s): Valiukaitė, Asta
Title: Bibliniai įvaizdžiai režisieriaus O. Koršunovo spektaklyje ,,Kankinys“
Other Title: Biblical images in the directors O. Koršunovas performance “Martyr”
Is part of: Soter : religijos mokslo žurnalas. Kaunas; Vilnius : Vytauto Didžiojo universitetas; Versus Aureus, 2016, [T.] 57(85)
Extent: p. 61-75
Date: 2016
Note: e-ISSN 2335-8785
Keywords: Biblija;Įvaizdžiai;Kankinys;Šiuolaikinis Lietuvos teatras;Postmodernizmo estetika;Bible;Images;Martyr;Contemporary Lithuanian theatre;Aesthetics of postmodernism
Abstract: Straipsnyje siekiama atskleisti biblinių įvaizdžių „veikimo“ principus lietuvių režisieriaus Oskaro Koršunovo spektaklyje ,,Kankinys“. Spektaklis, sukurtas pagal šiuolaikinio vokiečių dramaturgo Mariuso von Mayenburgo pjesę, pasirinktas dėl tinkamumo biblinių įvaizdžių tyrimui – jame išryškėja vienas esminių krikščionybės vaizdinių – kankinio „paveikslas“. Spektaklis tiriamas pasitelkiant postmodernistinės estetikos principus, kurie ryškūs režisieriaus O. Koršunovo spektaklyje. Šis tekstas – vienas pirmųjų bandymų kalbėti apie biblinių įvaizdžių „veikimą“ šiuolaikiniame Lietuvos teatre siekiant nužymėti tolimesnes tokios analizės galimybes, ypatingai kalbant apie religinius, biblinius vaizdinius, kurie pasitelkiami kuriant spektaklius, priskiriamus postmodernizmo estetikai
The main objective of this article is to detect the principles of the effect of Biblical images in the play “Kankinys” (“Martyr”) of Oskaras Koršunovas. The play mentioned (based on the play of modern German dramatist Marius von Mayenburg) was chosen as a suitable one to examine Biblical images: it reflects one of the main images of Christianity – the image of Martyr. The play analysis includes the principles of postmodernistic aesthetics applied by director O. Koršunovas. This is almost the first attempt to discuss the effect of Biblical images in Lithuanian contemporary theatre in order to mark future possibilities to work in this direction, especially relating to religious or Biblical images used in plays defined as a part of postmodernistic aesthetics
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/31207/1/ISSN2335-8785_2016_N_57_85.PG_61-75.pdf
https://eltalpykla.vdu.lt/1/31207
https://doi.org/10.7220/2335-8785.57(85).4
Affiliation(s): Menų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:SOTER: religijos mokslo žurnalas / SOTER: Journal of Religious Science 2016, nr. 57(85)
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

120
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

35
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.