Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/126126
Options
Vilnius City Opera kultūrinės vertės žymės
Type of publication
Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Title
Vilnius City Opera kultūrinės vertės žymės
Other Title
The cultural value of Vilnius City Opera
Publisher
Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas
Date Issued
2020
Extent
Is part of
Teatrologiniai eskizai. Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2020, [D.] 6
Field of Science
Abstract
This article explores the public showcasing of “Vilnius City Opera” in cyberspace in order to experience demonstrate the cultural value of theatre. This communication phenomenon, the Internet, is chosen as the basis of the study, as it is considered a very important socio-cultural instrument in today’s world, influencing, building and maintaining relationships to meet needs, and offering new alternatives, thus creating a community of close, committed individuals. The article focuses on targeted communication with the public – public relations. Some of the chief means of achieving this includes – advertising, actualizing expression in electronic space, and social media – for example “Facebook”. The essential features of virtual reality communication are identified, the most important of which are the consistent presentation of the unique content of the author and the personal interaction with the user by utilizing the unique feature of the Internet – interaction. The article considers this from a philosophical, sociocultural perspective. Interrogation of the concept of propaganda makes it possible to define the characteristics of the dissemination of ideas, their influence on the views of individuals as well as the public, and on the manipulation of beliefs as a mechanism for creating a new, additional identity. The study of “Vilnius City Opera’s” voice in cyberspace, argues that theatre purposefully and effectively uses multiple media for goals of bohemian troupe ideology. Through active expression on Facebook, “Vilnius City Opera” brings together a community of fans and opera art lovers, in which the younger generation is one of the most important members. [...].
Straipsnyje tiriama „Vilnius City Opera“ viešoji raiška elektroninėje erdvėje, siekiant užčiuopti ir įvardinti teatro kultūrinės vertės žymes. Tyrimo pagrindas – komunikacijos reiškinys, manant, jog tai šiandienos pasaulyje yra labai reikšmingas sociokultūros instrumentas, darantis įtaką mezgant ir palaikant santykius, siekiant atitikti ir patenkinti poreikius, taip pat ir siūlant naujas alternatyvas, – taip sukuriama palanki, artima, angažuotų individų bendruomenė. Straipsnyje dėmesys koncentruojamas į tikslinį bendravimą su visuomene – viešuosius ryšius, vienas iš jų pagrindinių veiklos būdų – reklama, aktualizuojant raišką elektroninėje erdvėje, socialiniame tinkle Facebook. Įvardijamos esminės komunikavimo virtualioje realybėje ypatybės, svarbiausios iš jų – unikalaus autorinio turinio medžiagos nuolatinė pateiktis, asmeninis tarpusavio ryšys su vartotoju, panaudojant išskirtinę interneto savybę – interaktyvumą. Straipsnyje į tai žvelgiama iš filosofinės, sociokultūrinės perspektyvos. Propagandos koncepto aptartis įgalina nusakyti idėjų sklaidos ir įtakos atskirų individų ir bendrajai visuomenės nuomonei, manipuliavimo įsitikinimais ypatybes, kaip kitos, naujos, papildomos tapatybės kūrimo mechanizmą. „Vilnius City Opera“ raiškos elektroninėje erdvėje tyrimas leidžia argumentuotai teigti, jog teatras, išaugęs iš 2006 m. susibūrusios bohemiečių trupės, tikslingai ir efektyviai panaudoja daugialypes medijų priemones „bohemiečių“ trupės ideologijos manifestacijai, aktyvia raiška socialiniame tinkle Facebook, „ [...].
Type of document
type::text::periodical::journal::contribution to journal::journal article::research article
ISSN (of the container)
1822-6612
Other Identifier(s)
VDU02-000065622
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Bibliographic Details
47
google-scholar
Check