Automobilio masės centro įtaka stabdymo rodikliams
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2019 | 24 | 97 | 101 |
Straipsnyje pateikta automobilio Citroen C5 stabdymo rodiklių priklausomybė nuo masės centro aukščio padėties. Tyrimai buvo atlikti keičiant automobilio kėbulo aukštį keturiose padėtyse. Stabdymo bandymai atlikti maksimalia stabdymo jėga, automobiliui pasiekus 50, 60 ir 70 km/h greičius. Straipsnyje pateikti stabdymo rodiklių priklausomybės nuo automobilio masės centro padėties duomenys automobiliui važiuojant sausa ir šlapia asfaltuoto kelio danga.
The article presents data on how the indicators of breaking of Citroen C5 correlate with the height of the mass centre in the vehicle. The research was carried out by changing the vehicle body height in four different positions. Braking tests were conducted with the vehicle reaching 50, 60 and 70 km/h speeds and then braking with the maximum possible brake power. The article presents data on relation of indicators of braking and the positioning of the mass centre of the vehicle on dry and wet asphalt roads.