Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/109248
Options
Aukštesniųjų klasių mokinių verslumo ugdymas bendrojo ugdymo mokyklose
Type of publication
Straipsnis kitoje duomenų bazėje / Article in other database (S4)
Author(s)
Kairiūkštienė, Lina | Vilniaus Mikalojaus Daukšos vidurinė mokykla |
Title
Aukštesniųjų klasių mokinių verslumo ugdymas bendrojo ugdymo mokyklose
Other Title
Entrepreneurship education of senior pupils in comprehensive schools
Is part of
Socialinis ugdymas : mokslo darbai. Vilnius : Edukologija, 2013, t. 34, nr. 2
Journal Title
Journal Volume Title
Journal Issue Title
Date Issued
Date Issued | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2013 | 34 | 2 | 72 | 89 |
Publisher
Vilnius : Edukologija
Is Referenced by
Extent
p. 72-89
Field of Science
Abstract
The article deals withentrepreneurship educationin senior classesof comprehensive schools. The purpose of articleis to analyse teachers’ and senior pupils’ attitude to entrepreneurship and to present recommendations, whichwould promoteeffectiveentrepreneurshipeducation in school.The following methods are used in this paper: analysis of scientific andlegal literature, mathematical-statistical analysis, synthesis, generalization, and visualizationtechniques. The analysis of Lithuanianand the EuropeanUnion educationaldocumentsrevealsentrepreneurship educationas a nationalpriority.It was found thatentrepreneurship educationshould be understoodas education and development of activeand responsibleperson.Despitethe EuropeanUnion andthe Lithuanian government’sinitiatives to promoteyouthentrepreneurshipdevelopment,half of the respondentsare afraid ofthe risks associatedwith the business, also do not have enoughstart-up capitaland feelsthe businessknowledge and skillsshortages.
Straipsnyje nagrinėjamas verslumo ugdymas bendrojo ugdymo mokyklų, aukštesnėse klasėse. Straipsnio tikslas – išanalizavus bendrojo ugdymo mokyklų aukštesniųjų klasių mokinių ir jų mokytojų požiūrį į verslumą, pateikti rekomendacijas, skatinančias efektyvų verslumo ugdymą mokykloje. Tyrimui atlikti taikyti mokslinės bei teisinės literatūros ir matematinės-statistinės analizės, sintezės, apibendrinimo bei grafinio vaizdavimo metodai. Lietuvos ir Europos Sąjungos švietimo dokumentų analizė parodo verslumo ugdymo, kaip nacionalinio prioriteto, svarbą. Nustatyta, kad verslumo ugdymą turime suprasti kaip iniciatyvios, veiklios ir atsakingos asmenybės ugdymą. Nepaisant Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės iniciatyvų skatinant jaunimo verslumo kūrimą, pusė apklausoje dalyvavusių mokinių bijo su verslu susijusios rizikos, neturi pakankamai pradinio kapitalo ir jaučia verslo žinių bei įgūdžių stygių. Ugdant mokinių verslumą ypatingą vaidmenį atlieka mokytojai. Mūsų tyrimo duomenimis, tik 55 proc. mokytojų (iš kurių 40 proc. ekonomikos ir verslumo mokytojai) turi pakankamai verslumo žinių.
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)