Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/109233
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Čiužas, Renaldas;Vaicekauskienė, Violeta
Title: Socialinės partnerystės strategijos specialiųjų poreikių turinčių asmenų socializacijos procese
Other Title: Strategies for social partnership in socialisation of persons in special needs
Is part of: Socialinis ugdymas : mokslo darbai. Vilnius : Edukologija, 2013, t. 33, nr. 1
Extent: p. 98-111
Date: 2013
Keywords: Socialinė partnerystė;Partnerystės strategija;Specialiųjų poreikių turinčių asmenų socializacija
Abstract: Specialiųjų poreikių turinčių asmenų socializacijos procesas yra glaudžiai susijęs su socialine partneryste, kuri lemia sėkmingas partnerių tarpusavio sąveikas bei ryšius, padedančius asmeniui socializuotis bendroje veikloje. Šiame straipsnyje analizuojamos specialiųjų poreikių turinčių asmenų partnerystės strategijos ir jų įgyvendinimo savitumai skirtingose specialiųjų poreikių asmenų globos bei ugdymo institucijose. Pateikiami trijų partnerystės strategijų tyrimų duomenys remiasi plačia ir gilia mokslinės metodinės literatūros analize ir ilgamete partnerystės strategijų tobulinimo praktika, įgyta tiesiogiai vadovaujant bei tyrinėjant asmenų, turinčių specialiųjų poreikių, socializacijos veiklą vienoje iš globos institucijų
The aim of the article is to disclose the peculiarities of the use of social partnership strategies in the socialization process of persons with special needs. The first part of the article is designed to expose the theoretical framework of social partnership according to the legal and pedagogical point of view. It discusses a conception of the concept of social partnership, principal terms of social partnership and their implementation possibilities and forms in the socialization process of persons with special needs. It should be noted that in the special education a partnership paradigm is associated with a category of co-operation, which is useful in revealing an educational aspect of partnership. Moreover, this part also examines the strategies of the implementation of social partnership and the models that have been applied to the socialization process of persons with special needs: the first model is a strategy as a planned, anticipated and prospective activity (Hofer, Schendel, 1978), the second model is a strategy as a system of the organizational activities (Mintzberg, Waters, 1985). The second part of the article describes the peculiarities of the use of three strategies and the organization of a study, which are further disclosed together with the study results. The third part of the article concentrates on the presentation and analysis of three
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/109233/1/ISSN2351-6011_2013_V_33_N_1.PG_98-112.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/109233
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Socialinis ugdymas / Social Education 2013, t. 33, nr. 1
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.38 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

18
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

17
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.