Simbolinių pasaulių kūryba, gamyba ir kolonizacija
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2009 | 1 | 29 | 48 |
Šio straipsnio tikslas – aptarti ekonomikos subkultūrizacijos reiškinį ir jo funkcionavimo principus kultūros studijų požiūriu. Ekonomikos subkultūrizacija pasireiškia autonominių simbolinių organizacijų – arba, plačiau, simbolinių pasaulių – gamyba, reprodukcija, jų subjektų kūrimu, motyvavimu ir mobilizacija, specifinių poreikių skatinimu ir tenkinimu, simbolinių pasaulių ribų plėtimu ir naujų vartotojų įtraukimu į subkultūrinio vartojimo sferą. Ekonomikos subkultūrizacija įgalina naujas simbolinių pasaulių hegemonijos formas ir kitų pasaulių kolonizaciją bei asimiliaciją. Konkurencija tarp įmonių, kurios dalyvauja bendrojoje rinkoje, ir tarp įmonių, kurios plėtoja simbolinius pasaulius ir jų ideologiją, iš esmės skiriasi. Pirmosios kompanijos gamina prekes, o antrosios kuria vartotojiškus ir kartu ideologinius subjektus, formuoja ir tenkina jų poreikius.
Multiculturalism encompasses a few directions of intercultural communication, cooperation and several directions of subculturalization of economy. The most popular sphere of intercultural cooperation and conquest is international relations. There are most important national ones in this case. Another big cluster of multicultural relations is inter-class relations. By this I mean, for example, friendship and war between the bourgeoisie and the proletariat or among lower, middle and low classes. With regard to interculturalism, the third very popular topic for consideration is gender-based communication, male and female cultural features as well as criticism of patriarchal and homophobic discourses. The forth important topic is inter-subcultural communication including inter-racial dialogs. The interpretation of inter-clan and inter-cast communication as a form of multiculturalism is, however, less popular. Multicultural relations create a necessary field for the spread of images, symbols and artifacts,for example, the spread of proletariat revolutionary images between young circles of bourgeoisie. It is also a form of migrating reality.[...]