Action research in German as a foreign language teacher education in Germany
Author |
---|
Bobrakov, Sergiy |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2013 | 15 | 1 | 34 | 41 |
The study examined the role of action research in promoting critical reflective thinking among five pre-service teachers engaged in an integrated teaching practice in German as a foreign teacher education programs in Germany. Data from interviews, pedagogical diaries, self-observation notes, audio and video recordings, opinion exchange meetings, evaluation surveys revealed that conducting action research (a) engaged the participants in inquiry into their own practice, (b) was a means to reflect upon and determine ways to change their teaching practices, and (c) promoted critical reflection in a collaborative learning environment. Results underscore the importance of pre-service teachers critically reflecting to gain insights into teaching and student learning as they are engaged in action research.
Straipsnyje nagrinėjamas penkių studentų, besirengiančių pedagoginei praktikai pagal vokiečių kalbos, kaip užsienio kalbos, mokymo programą, veiklos tyrimo poveikis refleksinio mąstymo vystymui(si). Interviu su studentais, pedagoginių dienoraščių ir savistabos užrašų, garso ir vaizdo pamokų analizė, susirinkimų, kuriuose buvo dalijamasi pedagogine patirtimi, ataskaitos, anketavimo rezultatai parodė, kad atlikdami veiklos tyrimą studentai a) buvo įtraukti į savo pedagoginės veiklos procesą; b) formavosi pedagoginės refleksijos įgūdžius, ieškojo savosios praktikos optimizavimo kelių; c) bendraminčių aplinkoje įgijo kritinės refleksijos įgūdžių. Tyrimo rezultatai atskleidžia būtinybę naudoti veiklos tyrimo metodus studentų pedagoginio rengimo pedagoginiam darbui metu, kad būtų suformuoti ir išugdyti pedagoginės refleksijos įgūdžiai.