Models and types of continuing professional development of foreign languages teachers in the USA
Author |
---|
Kryvonis, Maryna |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2013 | 15 | 1 | 120 | 123 |
It is written in the paper that the continuing professional development of teachers is a priority of the whole education system and teachers alike. Teachers like other professionals need to update their knowledge, competences, pedagogical skills and erudition. In this paper three building metaphors will be used to describe current approaches to the continuing professional development of teachers such as retooling, remodelling and revitalizing. Also, the fourth one – reimagining – would be added to indicate the need for teachers themselves to have some agency in identifying priorities and needs for their own professional learning.
Straipsnyje rašoma, kad nuolatinis profesinis mokytojų tobulinimas(is) yra tiek pačių mokytojų, tiek visos mokymo sistemos prioritetinis dalykas. Mokytojai, kaip ir kitų dalykų specialistai, turi nuolatos tobulinti savo žinias, gebėjimus, įgūdžius, pedagoginį meistriškumą ir erudiciją. Norint atskleisti galimus nuolatinio mokytojų profesinio tobulinimo(si) būdus, vartojamos trys metaforos: kvalifikacijos kėlimas, perkvalifikavimas ir profesijos tinkamumo svarstymas. Be jų, dar minimas ketvirtasis terminas – naujas profesijos suvokimas. Juo remiamasi, norint parodyti, kaip patiems mokytojas svarbu gauti būtiną palaikymą, renkantis prioritetus ir suvokiant nuolatinio profesinio tobulinimo(si) reikalingumą.