Mindful principals in effective schools: mediating role of organizational climate and organizational citizenship behavior
Author |
---|
Želvys, Rimantas |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2019 | 133 | 1 | 5 | 27 |
This descriptive and correlational study is aimed at investigating the impact of mindfulness on the effectiveness of schools using mediating variables of organizational climate and organizational citizenship behavior (OCB). Data was gathered from 28 public high schools with 400 teachers. 335 teachers completed the questionnaires completely and returned them. Based on the analysis, it was observed that the established model had acceptable fit indices and accounted for 0.65% of the variance in the effectiveness of schools. The findings also indicated that organizational climate and organizational citizenship behavior had a direct effect on the effectiveness of the schools, and the principal‘s mindfulness had a significant relationship with the organizational climate and organizational citizenship behavior. The direct effect of principal‘s mindfulness was not significant on the effectiveness of schools when two mediating variables were included. However, principal‘s mindfulness (β = 0.63, P <0.01) predicted the effectiveness of schools indirectly through mediating variables. The results of this study showed that the indirect effect of principal‘s mindfulness is remarkable.
Šioje publikacijoje pristatomo darbo tikslas buvo atlikti empirinį tyrimą ir pasiūlyti struktūrinį modelį, įgalinantį tyrinėti vadovų rūpestingumo poveikį mokyklų efektyvumui, panaudojant tokius tarpinius kintamuosius, kaip organizacijos klimatas ir pilietiškas elgesys organizacijoje. Duomenys aprašomam tyrimui buvo renkami, pateikiant klausimynus 400 mokytojų 28 valstybinėse Marivano miesto (Iranas) gimnazijose. Klausimynus užpildė 335 respondentai. Teoriniu tyrimo pagrindu buvo pasirinkta Langer rūpestingumo koncepcija, kurią atnaujino Weickir Sutcliff, o mokyklos sąlygoms pritaikė Hoy. Rūpestingumas koncepcijoje suprantamas kaip globa, dėmesingumas ir supratingumas. Gauti rezultatai parodė, kad organizacijos klimatas ir pilietiškas elgesys organizacijoje daro tiesioginį poveikį mokyklų efektyvumui ir kad egzistuoja reikšmingas ryšys tarp vadovų rūpestingumo ir organizacijos klimato bei pilietiško elgesio organizacijoje. Tiesioginis vadovų rūpestingumo poveikis mokyklų efektyvumui nebuvo reikšmingas, tačiau išryškėjo žymus netiesioginis poveikis per organizacijos klimatą ir pilietišką elgesį organizacijoje.