Discussion task model in EFL classroom: EFL learners’ perception, oral proficiency, and critical thinking achievements
Author |
---|
Iman, Jaya Nur |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2019 | 133 | 1 | 43 | 62 |
This research was aimed to investigate the implementation of discussion task model toward the EFL learners’ oral proficiency achievement (OPA) and critical thinking achievement (CTA). Non-equivalent, pre-test, post-test control group design of comparison group design has been employed in this research. Oral proficiency rubric, critical thinking rubric, and a set of the questionnaire were used to assess the EFL learners’ OPA and CTA. The research findings showed that (1) the OPA and CTA levels in the experimental group were in the good category in which it was much better than that in the control group. (2) Statistically, the discussion task model gave a significant improvement and a significant mean difference between the EFL learners’ oral proficiency and critical thinking achievements after being taught by using discussion task model and those who were not. (3) There was a significant contribution to the aspect of oral proficiency and aspect of critical thinking toward the total of oral proficiency and total of critical thinking achievements where the highest contribution in the aspect of OPA and CTA was fluency and context. (4) The EFL learners gave positive perception of the discussion task model instruction in EFL classroom. In concluding, using discussion task model in EFL classroom significantly improved the EFL learners’ oral proficiency and critical thinking achievements.
Tyrimo tikslas – ištirti diskusijos užduoties modelio įgyvendinimą, užsienio kalbą (anglų) (angl. English Foreign Language, EFL) besimokančiųjų kalbinių įgūdžių pasiekimo (angl. Oral Proficiency Achievement, OPA) ir kritinio mąstymo pasiekimo (angl. critical thinking achievement CTA) atžvilgiu. Buvo pasirinktos lyginti nelygiavertės besirengiančiųjų testui ir atlikusiųjų testą kontrolinės grupės. Kalbinių įgūdžių ir kritinio mąstymo užduotys bei klausimynas buvo panaudoti besimokančiųjų užsienio kalbai (anglų) vertinti. Tyrimo rezultatai parodė, kad: 1) kalbinių įgūdžių ir kritinio mąstymo pasiekimų lygis eksperimentinėje grupėje buvo daug geresnis nei kontrolinėje grupėje; 2) diskusijos užduoties modelis parodė statistiškai reikšmingą vidurkio skirtumą lyginant užsienio kalbos (anglų) besimokančiųjų kalbinių įgūdžių ir kritinio mąstymo pasiekimų rezultatus tų, kurie buvo mokomi naudojant diskusijos užduoties modelį, ir tų, kuriems jis nebuvo taikomas; 3) kalbinių įgūdžių ir kritinio mąstymo aspektai buvo labai svarbūs bendram kalbinių įgūdžių ir kritinio mąstymo pasiekimų lygiui, kur didžiausias dėmesys skiriamas kalbinių įgūdžių ir kritinio mąstymo pasiekimų sklandumui ir kontekstui; 4) besimokantieji užsienio kalbos (anglų) teigiamai vertino diskusijos užduoties modelio taikymą klasėje. Diskusijos užduoties modelio naudojimas užsienio kalbos (anglų) klasėje žymiai pagerino besimokančiųjų kalbinius įgūdžius ir kritinio mąstymo pasiekimus.