Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/99525
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Suyatno;Wantini;Baidi;Amurdawati, Ganis
Title: The influence of values and achievement motivation on teacher professionalism at Muhammadiyah 2 High School Yogyakarta, Indonesia
Other Title: Vertybių ir pasiekimų motyvacijos įtaka mokytojo profesionalumui Muhammadiyah 2 vidurinėje mokykloje (Džokjakarta, Indonezija)
Is part of: Pedagogika, 2019, t.133, nr. 1, p. 105-127
Date: 2019
Keywords: Values;Achievement motivation;Teacher professionalism;Muhammadiyah High School;Vertybės;Pasiekimų motyvacija;Mokytojų profesionalumas
Abstract: Teacher professionalism is one of the important aspects of improving the academic success of students. In order to establish teacher professionalism development programs, then it needs to be identified the factors which influenced it. The research that has been around so far tend to prioritize external factors than internal factors, whereas according to a literature review, the researcher finds that internal factors have more impact on the improvement of teacher professionalism. This study aimed to determine the influence of values and achievement motivation on teacher professionalism. This study used a quantitative research by testing hypotheses. The data sources were selected through saturated sampling techniques. The sample for this study consisted of 60 teachers from Muhammadiyah 2 High School Yogyakarta, Indonesia. The data was collected using a questionnaire. The collected data were analysed using simple regression and multiple regression techniques with the aid of SPSS statistics application. The results showed that the teacher‘s values had a positive and significant effect on the teachers’ professionalism with a correlation value of 0.562, achievement motivation had a positive effect on the professionalism of the teacher with a correlation value of 0.196, and values and achievement motivation had a simultaneous positive effect on the teachers’ professionalism with a correlation value of 0.616. These findings show that values and achievement motivation are important internal factors in an effort to improve the professionalism of teachers. The results of this study indicate that values could stand alone in improving teacher professionalism, while the achievement motivation has a positive and significant influence if it is simultaneously incorporated with values. These two internal aspects should be taken into consideration when formulating policies and programs for the improvement of teacher professionalism. Subsequent studies need to be held to identify factors that influence values and achievement motivation.
Vertinant šalies švietimo kokybę, vienas iš svarbiausių aspektų yra mokytojo profesionalumas. Vadinasi, reikia plėtoti mokytojų profesionalumo ugdymo programas. Siekiant sukurti mokytojų profesionalumo ugdymo programas, reikia nustatyti jas lemiančius veiksnius. Moksliniuose tyrimuose iki šiol labiau linkstama išskirti išorinius veiksnius, tačiau tyrėjai, atlikę literatūros apžvalgą, nustatė, kad vidiniai veiksniai turi didesnį poveikį mokytojų profesionalumui gerinti. Tyrėjai nustatė, kad du kintamieji – vertybių ir pasiekimų motyvacija – yra svarbiausi veiksniai, darantys įtaką mokytojų profesionalumui. Šio tyrimo tikslas – įvertinti vertybių ir pasiekimų motyvacijos įtaką mokytojų profesionalumui. Tyrimo analizės rezultatai parodė, kad mokytojų profesionalumo skatinimui didelę reikšmę turi vertybės ir pasiekimų motyvacija tiek skyrium, tiek ir kartu. Tyrimas atskleidė, kad didinant mokytojų profesionalumą vertybės gali būti svarbios ir vienos, o pasiekimų motyvacija turi teigiamą poveikį ir reikšmę tik jei derinama kartu su vertybėmis. Remiantis šiuo tyrimu, rekomenduojama atsižvelgti į šiuos du vidinius aspektus kuriant mokytojų profesionalumo ir gerinimo programas tiek valstybinėse, tiek privačiose įstaigose
Internet: https://doi.org/10.15823/p.2019.133.6
https://hdl.handle.net/20.500.12259/99525
Appears in Collections:Pedagogika / Pedagogy 2019 t. 133, nr. 1

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

86
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

75
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.