Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/99510
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Jančiauskas, Rolandas
Title: Mokinių agresyvaus elgesio apraiškos Klaipėdos mokyklose kaip prielaida galimiems mirtinai pavojingiems smurto išpuoliams: mokytojų nuomonė
Other Title: Indications of students’ aggressive behaviour in Klaipėda schools as a precondition for possible deadly mass assaults: teachers’ opinion
Is part of: Pedagogika, 2019, t.133, nr. 1, p. 161-182
Date: 2019
Keywords: Agresija;Smurtas;Patyčios;Mokykla;Mokiniai;Mirtinai pavojingi smurto išpuoliai;Aggression;Violence;Bullying;School;Students;Deadly mass assaults
Abstract: Straipsnyje analizuojama pedagogų nuomonė apie agresyvaus mokinių elgesio apraiškas ir galimas jų pasekmes – AMOK. Tyrimo tikslas – išanalizuoti pedagogų nuomonę apie agresyvų mokinių elgesį ir galimas jo pasekmes – mirtinai pavojingus smurto išpuolius – AMOK. Uždaviniai: 1. Ištirti Klaipėdos „Žemynos“ ir Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos pedagogų nuomonę apie agresyvų mokinių elgesį ir mokytojų veiksmus susidūrus su tokiu mokinių elgesiu; 2. Išsiaiškinti Klaipėdos „Žemynos“ ir Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos pedagogų nuomonę, ar agresyvus mokinių elgesys gali išprovokuoti mirtinai pavojingus smurto išpuolius – AMOK. Tyrimo metodai: teoriniai (mokslinės literatūros analizė), empiriniai (anketinė apklausa raštu), statistinė duomenų analizė. Tyrimo metu nustatyta, kad „Žemynos“ ir Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijose egzistuoja agresyvaus mokinių elgesio problema, o dėl nuolatinių mokinių patyčių bei agresijos ir kitose Lietuvos mokyklose gali susidaryti sąlygos kilti mirtinai pavojingiems smurto išpuoliams – AMOK. Daugiau nei pusės tyrime dalyvavusių mokytojų nuomone, mokyklose egzistuoja agresyvaus mokinių elgesio problema, o vaikai norėdami būti populiarūs ir sulaukti daugiau aplinkinių dėmesio dažnai elgiasi agresyviai.
Bullying and violence among students are becoming a sensitive issue not only for the school community and parents but also for the society, where is the increase in the growing number of aggressive students. It can cause severe social outcomes or even deadly mass assaults, in this case, AMOK. The aim of the research – to analyse teachers’ opinion on students’ aggressive behaviour and its possible consequences, deadly mass assaults, AMOK. The objectives of the research: 1. To analyse the opinion of teachers, who are working at Klaipėda Žemyna Gymnasium and Klaipėda Eduardas Balsys Art Gymnasium about student’s aggressive behaviour and teachers‘ actions when they are confronted with such student’s behaviour. 2. To reveal the opinion of teachers at Klaipėda Žemyna Gymnasium and Klaipėda Eduardas Balsys Art Gymnasium whether aggressive students’ behaviour can provoke deadly mass assaults, i.e. AMOK. The sample of the research consists of 33 teachers from Klaipėda Žemyna Gymnasium and 41 teachers from Klaipėda Eduardas Balsys Art Gymnasium. The methods of the research: theoretical (the analysis of scientific sources), empirical (a written survey), statistical data analysis. The schools’ community face with the issue of students’ aggressive behaviour, and constant bullying and aggression among students in Lithuanian schools. This may lead to deadly mass assaults – AMOK. The findings of the research show that more than half of the total number of teachers, who participated in the research, believes that the issue of students’ aggressive behaviour exists in schools, as children usually behave aggressively, as want to be popular and get more attention from other people in their environment.
Internet: https://doi.org/10.15823/p.2019.133.9
https://hdl.handle.net/20.500.12259/99510
Appears in Collections:Pedagogika / Pedagogy 2019 t. 133, nr. 1

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

96
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

173
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.