Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/99183
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Šetkus, Benediktas
Title: Arabų ir islamo kultūros įvaizdis lietuviškuose istorijos vadovėliuose
Other Title: The image of arab and islamic culture in Lithuanian history textbooks
Is part of: Historia Universalis in Lithuania : mokslo darbai : tęstinis mokslinis šviečiamasis leidinys. Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla, 2017, T. 3
Extent: p. 233-253
Date: 2017
Keywords: Lietuva;Pagrindinė mokykla;Istorijos vadovėliai;Arabai;Lithuania;General Curriculum Framework;History textbooks;Arab countries
Abstract: Straipsnyje apžvelgta, kaip arabų kraštų istorija yra pristatoma Bendrosiose programose - mokymo turini reglamentuojančiame dokumente. Taip pat aptariama, kaip arabų valstybių istorija pristatoma trijų leidyklų išleistuose istorijos vadovėliuose. Apžvalgai pasirinkti leidyklų „Briedis", „Kronta" ir „Šviesa" vadovėliai, kadangi jie buvo ir yra plačiai naudojami mokykloje. Pirmiausia apžvelgti vadovėliai 6 klasei, skirti įžanginiam (skaitinių) kursui „Pasaulio istorija". Senovės istorijos vadovėliai nėra nagrinėjami, kadangi juose yra pateikta informacija apie laikotarpį iki arabų užkariavimų ir islamo atsiradimo. Taip pat yra apžvelgti vadovėliai, skirti 8 klasei (vidurinių amžių istorija), 9 klasei (naujųjų amžių istorija), 10 klasei (XX-XXI a. pr. istorija). Aptariant minėtos temos pristatymą vadovėliuose yra nagrinėjama vadovėlių autorių tekstas, kiek mažiau - iliustracijos (žemėlapiai, nuotraukos, piešiniai), o apie mokiniams skirtas užduotis tik užsimenama
The article reviews how the history of Arab countries is represented in the curriculum of history (which is called the General Curriculum Framework) and history textbooks published by three distinct publishing houses. The curriculum of history states that it should be focused on the history of Lithuania and Europe. Less attention is given to the history of the other continents - America, Africa, and Asia. Most of the history of the Middle East and Northern African countries is presented in the course of Ancient History in the seventh grade as there are chapters on Mesopotamia, Egypt, Phoenicia, Greece, and Rome. The History of the Middie Ages includes a separate topic of the Arab state and the emergence of Islam. The courses of the History of the New and Newest Times do not distinguish Arab history as a separate topic, nevertheless, the history of the Arab countries is episodically revealed in the context of the major global events. The textbooks of history published by Kronta, Šviesa and Briedis elaborated most on Arab history in the context of the Middle Ages. Pupils are introduced to this topic in the textbooks for the sixth, eighth and eleventh grades. Most information is given in the history textbooks of the Middle Ages for the eighth grade in which this topic is developed in one to three chap-ters (lessons). Ali the textbooks explained the emergence of Islam, Arab conąuests, the Arab Caliphate and Arab culture. Arab culture and achievements are covered in a positive way and are highly assessed. There is episodic information about Arabs and Muslims in some other topics as well. The history textbooks for the ninth grade speak about the Arab countries in the contexts of Napoleon Bonaparte's campaign to Egypt and the process of the African colonization.[...]
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/99183
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.44 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

60
checked on Mar 5, 2020

Download(s)

6
checked on Mar 5, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.