Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/97500
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Numgaudienė, Ariana;Žygaitienė, Birutė
Title: Europos šalių technologijų mokytojų rengimo programų turinio analizė
Other Title: Content analysis of technology teacher training programmes of some European countries
Is part of: Pedagogika : mokslo darbai. , [T.] 113, nr. 1 (2014)
Extent: p. 112-122
Date: 2014
Keywords: Studijų programos turinys;Technologijų dalykas;Technologijų pedagogika;Namų ūkis;Pedagogų rengimas;Content of the study programme;Technology subject;Technology pedagogics;Home economics;Teacher training
Abstract: Straipsnyje aptariamos studijų programų konstravimo ir atnaujinimo problemos Lietuvos švietimo sistemai integruojantis į europinę švietimo erdvę. Iš esmės pasikeitus Pagrindinio ugdymo (2008) ir Vidurinio ugdymo bendrosioms programoms (2011) bei siekiant visiškai apimti mokytojui būtinų bendrakultūrinės, profesinių, bendrųjų ir specialiųjų kompetencijų ugdymąsi, atnaujinant Technologijų pedagogikos studijų programą, buvo atliktas kai kurių Europos universitetų, rengiančių technologijų mokytojus, studijų programų turinio tyrimas, kurio metu išryškėjo, kad įvairių Europos šalių universitetų teoriniai studijų programų konstravimo modeliai turi panašumų ir skirtumų, kuriuos nulemia filosofinis aspektas, humanistinės idėjos bei nacionalinis švietimo politikos kontekstas. Straipsnyje analizuojamas Europos šalių universitetų technologijų dalyko pedagogų rengimo programų turinys bei pristatomi LEU Technologijų pedagogikos dalyko studijų programos atnaujinimo rezultatai
The article deals with the problems of designing and updating study programmes during the integration process of the Lithuanian education system into the European education space. After the substantial change of general programmes of Basic education (2008) and Secondary education (2011) and seeking to fully involve self-development of general cultural, subject specific, generic and specific competencies which are necessary for teachers, it is important to update the study programmes. The problem of the research: what content of technology teacher training programme should be from the innovations point of view in order to meet the expectations of the changing society. The object of the research: the innovative content of the technology teacher training programme. The aim of the research: to highlight the innovative aspects of the content of technology teacher training programmes, having performed content analysis of technology teacher training programmes of the universities of Lithuania and some European countries. Research methods: analysis of scientific literature, analysis of the programmes of universities of some European countries which provide training for technology teachers as well as the analysis of the legal acts and strategic education policy documents of the European Union and the Republic of Lithuania
Internet: http://www.pedagogika.leu.lt/index.php/Pedagogika/article/view/10/10
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.56 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

43
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

6
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.