Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/96528
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Filologija / Philology (H004)
Author(s): Sokolovska, Henrika
Title: Wybrane osobliwości słownictwa uzczniów szkół polskich w Wilnie (w wieku wczesnoszkolnym)
Other Title: Kai kurie Vilniaus lenkų mokyklų pradinių klasių moksleivių leksikos ypatumai
Vocabulary peculiarities of primary polish schools students in Vilnius
Is part of: Tożsamość na styku kultur = Tapatybė kultūrų sankirtoje. T. 2. Vilnius : Edukologija, 2011
Extent: P. 573-584
Date: 2011
Keywords: Daugiakalbystė;Lenkų kalba Lietuvoje;Moksleivių kalbų petencija;Leksika;Multilingualism;The Polish language in Lithuania;Students' linguistic competence;Vocabulary
ISBN: 9789955206934
Abstract: Šiame straipsnyje nagrinėjama Vilniaus miesto lenkų mokyklų pradinių moksleivių leksinės kompetencijos problema. Pateikta empirinio tyrimo, nute skleisti pagrindinius šios vaikų kalbinės kompetencijos bruožus, remiantis kelių leksikos sričių pavyzdžiais, medžiaga ir apibendrinimas. Straipsnyje parodoma, yra moksleivių lenkų kalbos žodyno spragos pasirinktose kalbėjimo temų kaip moksleiviai, bendraujant oficialioje komunikacinėje situacijoje, kompensui kalboje šias spragas. Aptariami Vilniaus regioninės lenkų kalbos atmainos va atvejai, citatų bei skolinių vartojimas, neologizmų sudarymas, o taip pat žodžių apibrėžimai vaikų kalboje. Pateikta straipsnyje analizė kelia uždaviniu kaip gimtosios kalbos didaktikai mokykloje
The problem of vocabulary competence of primary Polish schools students in Vilnius is examined in the article. The article presents the materials and generalizations of the empirical research based on the examples of several thematic vocabulary fields and aimed to reveal the main features of students' linguistic competence. The article deals with the students' Polish language vocabulary gaps in chosen areas of speech and their ability to compensate these gaps in official communication. The cases of the usage of Polish regional varieties, borrowings, neologisms compounding, as well as definitions of missing words in students' vocabulary are discussed. The analysis presented in the article raises goals for Polish language didactics at schools
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/96528
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.18 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

32
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

6
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.