Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/95003
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Salienė, Vilija
Title: Kai kurie lietuvių kalbos sintaksės ir skyrybos mokymo aspektai pagrindinėje mokykloje
Other Title: Some aspects of teaching syntax and punctuation of the Lithuanian language in basic school
Is part of: Žmogus ir žodis : mokslo darbai. Didaktinė lingvistika. , T. 9, nr. 1 (2007)
Extent: p. 101-104
Date: 2007
Keywords: Komunikacinė kompetencija;Sintaksė;Skyryba;Mokymo principai;Metodai;Communicative competence;Syntax;Punctuation;Teaching principles;Methods
Abstract: Sintaksė yra vienas svarbesnių kalbos mokslo skyrių, būtinų mokinio kalbinės kompetencijos ugdymui. Vartodami kalbą ir analizuodami kalbos sistemą, mokiniai formuojasi kalbinius įgūdžius. Sintaksė ir skyryba pagrindinėje mokykloje svarbios formuojant taisyklingo kalbėjimo, minčių raiškos ir skyrybos įgūdžius. Sintaksė labai svarbi siekiant suvokti norminę kalbos reiškinių vartoseną. Todėl analizuojant sintaksę ir skyrybą pagrindinėje mokykloje būtina ieškoti sąsajų su kitais kalbos mokslo skyriais. Suvokdami norminę kalbos reiškinių vartoseną mokiniai formuojasi taisyklingos kalbos įgūdžius. Be to, sintaksė mokykloje suvokiama kaip žodžių junginių, sakinių ir teksto mokymas, todėl pagrindinėje mokykloje per sintaksės pamokas dedami pagrindai ir teksto suvokimo ir kūrimo mokymui
Syntax and punctuation are important in basic school for training skills of correct talking, expressing of ideas and punctuation. Syntax is very important for perceiving normative usage of language phenomena. For this purpose while analyzing syntax and punctuation at basic school it is necessary to look for connections with other categories of language science. Perceiving the normative usage of language phenomena, schoolchildren train their own skills of correct language. In addition, syntax at school is perceived as teaching of word combinations, sentences and text. In this case during the lessons of syntax at basic school foundations are laid both for perceiving the text and creating it. The purpose of this article is to analyze how syntax and punctuation is thought at basic school, discuss the problems of teaching, principles and methods, types of tasks. The object of the research is teaching programs, education standards, literature on subject and methodology. The method of the research is an analytical descriptive one
Internet: http://www.vpu.lt/zmogusirzodis/PDF/didaktinelingvistika/2007/sal101-104.pdf
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml7.08 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

34
checked on May 1, 2021

Download(s)

6
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.