Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/94126
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Jucevičiūtė-Bartkevičienė, Vaiva;Palubinskienė, Vida
Title: Neformalusis jaunimo etnokultūrinis muzikinis ugdymas: Lenkijos patirtis
Other Title: Young people’s non-formal ethnocultural music education: the Polish experience
Is part of: Švietimas: politika, vadyba, kokybė = Education: policy, management and quality = Образование: политика, менеджмент, качество. , Nr. 2 (16) (2016)
Extent: p. 55-65
Date: 2016
Keywords: Etnokultūrinis ugdymas;Muzikinis ugdymas;Neformalusis švietimas;Etninis tapatumas;Kultūrinis tapatumas;Jaunimo ir suaugusiųjų švietimas;Ethno-cultural education;Music education;Non-formal education;Ethnic identity;Young people’s and adult education
Abstract: Etnokultūrinis ugdymas siekia išsaugoti bendruomenės ir tautos tradicijas, perimti kultūrinę patirtį, skatina tautinio identiteto suvokimą. Neformalusis muzikinis ugdymas – jaunų žmonių dalyvavimas etnokultūriniuose ansambliuose, yra tinkama forma įgyvendinti šiuos siekius. Norint tobulinti tokio pobūdžio veiklų kokybę ir aktyvinti Lietuvos jaunimo dalyvavimą jose, aktualu išanalizuoti kitų šalių patirtį. Kokybiniame tyrime, atliktame Lenkijoje 2015 m., analizuojami informantų (N=13), dalyvavusių Vroclavo aukštosios mokyklos etnokultūrinio ansamblio veikloje, teiginiai, atskleidžiantys jų požiūrį į etnokultūrinio muzikinio ugdymo svarbą, dalyvavimo ansamblyje motyvus, etnokultūrinio ugdymo funkcijas. Tyrimo rezultatai rodo, kad jaunimas renkasi muzikinį etnokultūrinį ugdymą dėl galimybės išplėsti socialinius ryšius, patirti teigiamus jausmus, tobulėti kaip asmenybėms bei visapusiškai išreikšti save įvairiose veiklose. Neformaliojo švietimo pedagogų požiūriu etnokultūrinis muzikinis ugdymas skatina jaunimo tarpe tarpkultūrinį dialogą, ugdo toleranciją, formuoja ir padeda išsaugoti etninį bei kultūrinį tapatumą
Non-formal education is a promising form of education, which can effectively improve competencies of young people acquired during their studies in schools of higher education. Ethnic culture gains special significance in perceiving our own identity, becoming aware of the national values of other cultures in the context of the globalizing world. The context of this problem exposes questions for the research: how much ethno-cultural music education is important in young people’s life? What motives determine young people’s decision to participate in ethno-cultural music ensemble of non-formal education? What aspects of activities in ethno-cultural musical ensembles emphasize the non-formal education teachers? The aim of the research: to reveal the experience in non-formal ethno-cultural music education accumulated by higher education schools in the neighbouring country – Poland, connected to Lithuania by cultural and historical links
Internet: http://oaji.net/articles/2016/513-1480536158.pdf
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.27 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

26
checked on May 1, 2021

Download(s)

7
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.