Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/92071
Type of publication: Straipsnis mokslo-populiarinimo leidinyje / Article in popular science editions (S6)
Field of Science: Mechanikos inžinerija / Mechanical Engineering (T009)
Author(s): Pudžiuvelis, Lukas;Janulevičius, Algirdas
Title: Veiksnių įtakojančių vilkiko „Renault Magnum“ degalų sąnaudas tyrimas
Other Title: Investigation of Renault Magnum fuel consumption factors
Is part of: Agroinžinerija ir energetika : ASU Žemės ūkio inžinerijos fakulteto mokslo populiarinimo ir gamybos žurnalas. , 2018, Nr. 23
Extent: p. 23-27
Date: 2018
Abstract: Degalų sąnaudų krovinių pervežimui tyrimui atlikti buvo naudojamas vilkikas Renault Magnum 460 Dxi ir puspriekabė Krone SPD27. Duomenų registravimui buvo naudotas borto kompiuteris, kuris fiksavo vidutinį sunkvežimio greitį, nuvažiuotą atstumą, momentines degalų sąnaudas ir degalų sąnaudas šimtam kilometrų. Tyrimas atliktas Baltijos šalių, Skandinavijos ir Vakarų Europos regionuose. Pagal gautus rezultatus nustatyta, kad Pabaltijo valstybėse pervežant 24 t krovinį degalų sąnaudos vidutiniškai sudarė apie 36 ltr./100 km., Skandinavijoje nuo 38,7 iki 43 ltr./100 km. Pervežant 7 tonų krovinį degalų sąnaudos Pabaltyje gaunamos 31,6 ltr./100 km., Vakarų Europoje 28,1 ltr./100 km., Skandinavijoje 33,1 ltr./100 km. Taip pat nustatyta, kad pervežimams daugiausiai laiko sugaištama Skandinavijos šalyse, bei važiuojant nacionalinės reikšmės keliais, kurie pasižymi sudėtingesniu reljefu, taip pat gyvenviečių gausa, dėl kurių prarandamas laikas ir padidėja sunaudojamų degalų kiekis
Investigation content is based on the results of fuel consumption for hundreds of kilometers. According to the hypothesis, it is believed that the amount of fuel used by the truck depends on the weight of the cargo, the relief of country and also the tires. For researchwe used Renault Magnum 460 Dxi truck vehicle and a Krone SPD27 semitrailer. Truck‘s dashboard shows recorded data such as ave-rage truck speed, distance of the trip, instantaneous fuel consumption and fuel consumption for hund-reds of kilometers. The study was conducted in the Baltic States, Scandinavia and Western Europe. Results shows that Baltic States transporting 24 tons of fuel, the fuel consumption varies from about 36 ltr. / 100 km., in Scandinavia from 38.7 to 43 ltr./100 km. While making transportation of 7 tons of fuel, the fuel consumption in the Baltic states is 31.6 ltr. / 100 km, in Western Europe 28.1 ltr./100 km, in Scandinavia 33.1 ltr./100 km. The results of average speed data shows how much time it takes for a certain weight of cargo to be transported in a particular country. The results indicate that most of the time is lost in the Scandinavian countries driving on regional roads, which have more difficult terrain, cities, it increase waste of time and fuel consumption
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/92071
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.21 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

42
checked on Jan 7, 2020

Download(s)

6
checked on Jan 7, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.