Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/91210
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis recenzuojamoje Lietuvos tarptautinės konferencijos medžiagoje / Article in peer-reviewed Lithuanian international conference proceedings (P1e)
Field of Science: Transporto inžinerija / Transport engineering (T003);Energetika ir termoinžinerija / Energetics and thermal engineering (T006)
Author(s): Labeckas, Gvidonas;Slavinskas, Stasys;Kanapkienė, Irena;Mickevičius, Tomas
Title: Variklio veikiančio skirtingo cetano skaičiaus degalų mišiniais degimo proceso parametrų tyrimas
Is part of: Mobile machines 2017: international scientific conference proceedings, Aleksandras Stulginskis university, 20-22 September / Aleksandras Stulginskis university. Akademija : ASU Leidybos centras, 2017
Extent: p. 23-30
Date: 2017
Keywords: Dyzelinis variklis;mineralio dyzelino ir HVO degalų mišiniai;etanolis;biodyzelinas;RRME;cetano skaičius;savaiminis užsiliepsnojimo gaišaties periodas;maksimalus šilumos išsiskyrimo greitis;degimo pabaiga;slėgis cilindre;Diesel engine;fossil diesel and HVO fuel blends;ethanol;biodiesel;cetane number;Auto-ignition delay;heat release rate;end of combustion;cylinder pressure
ISBN: 9786094491184
Abstract: Atlikti cetano skaičiaus (CS) įtakos variklio parametrams tyrimai, kuriems buvo naudoti mineralinio dyzelino_HVO degalų mišiniai, prisotinti bevandenio etanolio OE1-OE3 arbarapsų biodyzelino OB1-OB3 44,5 % (pagal masę) deguonimi, paruošti su skirtingu cetano skaičiumi 51,61 ir 67. Skirtingo CS degalų mišiniais maitintas turbina pripučiamas dyzelinis variklis 192A 1000, kuriame įrengta "Common rail" degalų įpurškimo sistema. Analizuoti duomenys varikliui veikiant 1500, 2000 ir 2500 min`¹ sūkiais ir atitinkamai 1,24, 1,37 ir 1,40 MPAa apkrovomis. Publikacijoje nagrinėjama mineralinio dyzelino ir HVO degalų mišinių (prisotinų etanolio (E) arba biodyzelino (B) vienodu deguonies kiekiu) fizinės savybės ir cetano skaičiaus įtaka variklio parametrams: savaiminio užsiliepsnojimo gaišaties periodui, maksimalaus šilumos išsiskyrimo greičiui, degimo pabaigai ir dujų slėgiui cilindre
The paper presents the effects caused by the cetane number (CN) of the fuel on operational parameters of a turbocharged, CRDI diesel engine 192A1000 running with various fossil diesel-HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) blends eąually oxygenated (O) 4.5% (by mass) with anhydrous (200 proof) ethanol (E) OE1, OE2 and OE3 or rapeseed biodiesel (B) OB1, OB2 and OB3 possessing various cetane number values of 51, 61 and 67, respectively. The analysis of the obtained test results was performed mainly for an engine operating under 1.24, 1.37 and 1.40 MPa loads and the respective speeds of 1500, 2000 and 2500 rpm. It was found that chemical and physical properties of oxygenated diesel HVO fuel blends of various ethanol (E) and biodiesel (B) origins and, with a minor degree of improvement, the cetane number values have impact on the auto-ignition delay, maximum heat release rate Wmax, the end of combustion (MBF 90) and the peak in-cylinder pressure. In more details, the test results are presented in Scientific Journal Energy Conversion and Management, Vol. 148, Issue 9, 15 September 2017, p. 1003-1027 (Part 1) and Vol. 149C, Issue 10, 1 October 2017, p. 442-466 (Part 2)
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/91210
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.84 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

55
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

9
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.