Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/91090
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Vadyba / Management (S003)
Author(s): Vanagienė, Vitalija;Pranskūnienė, Rasa
Title: Socialinių medijų poveikis renkantis vietos turizmo organizatorių keliones
Other Title: Impact of social media on the choise of a rip arranged by local tourism organisewrs
Is part of: Regional formation and development studies : journal of social sciences. Klaipėda : Klaipėdos universiteto leidykla, No. 3 (23) (2017)
Extent: p. 212-224
Date: 2017
Note: eISSN 2351-6542
Keywords: socialinės medijos;vietos turizmo organizatoriai;rinkodara;įtaiga;kelionė;pasirinkimas;social media;local tourism organisers;marketing;impact;trip;choice
Abstract: Straipsnyje nagrinėjamos vietos turizmo galimybės. Kadangi visame pasaulyje prognozuojamas turizmo srautų augimas, šalims svarbu pritraukti kuo daugiau vietos ir užsienio šalių turistų. Tad turizmo organizatoriams, siekiant išskirtinumo, reikia ieškoti unikalių aspektų vietos turizmo rinkodaros komunikacijos požiūriu. Šiuo straipsniu siekiama atskleisti, kaip socialinės medijų formos funkcionuoja renkantis vietos turizmo organizatorių keliones. Nustatyta, kad socialinės medijos laikomos vienos perspektyviausių ir labiausiai naudojamų pasaulyje rinkodaros priemonių vietos turizmo plėtrai. Nors įvairūs socialinių medijų rinkodaros aspektai turizme sulaukia vis daugiau tyrėjų dėmesio, dažniau įtraukiami ir į Lietuvos turizmo rinkodaros strategijas, tačiau nėra išsamesnių teorinių ir pirminių jų naudojimo tikslingumo tyrimų, netirtas ir ryšys su vietos kelionės tikslu. Straipsnyje pastebima, kad vis sudėtingiau socialines medijas atsirinkti. Atliekant tyrimą taikyti šie metodai: mokslinės literatūros lyginamoji analizė ir sintezė, anketinė apklausa, grafinio modeliavimo metodas. Identifikuotos įtaigiausios Lietuvos keliautojams socialinių medijų formos, kurios ateityje iš vietos turizmo organizatorių pareikalaus ne tik efektyviai veikiančių rinkodaros priemonių, bet ir jose pateikiamo įdomaus, netradiciniais sprendimais paremto keliones pristatančio informacijos turinio
The present article aims at revealing how various forms of social media function in the choice of trips arranged by local tourism organisers. Seeking to discuss social media forms and estimate the level of their impact that stimulates the choice of local trips, the article discusses theoretical aspects of social media forms, estimates the level of social media influence on the tourists’ intention to choose a trip arranged by local tourism organisers. The authors also provide recommendations on employment of social media forms in the marketing communication field. The following methods have been employed when conducting the research: comparative analysis and synthesis of scientific literature, questionnaire-based survey, method of graphic modelling. Having carried out theoretical and empirical analysis, it was found out that social media were among the most promising and most often used tools of marketing employed to develop local tourism worldwide. Having discussed the impact of social media forms when choosing local tourism, it was discovered that this media as a tool was considered to be among the most promising and mostly used means of local tourism development worldwide, not only in marketing. In Lithuanian strategies for tourism marketing there is given intense attention to planning how to employ social media forms. In the nearest future, social media will need more attractive content of information positioning, intended for a local tourism traveller (striving for personally directed. communication with a visitor, as well as intelligent, creative, interactive, and empathic communication) and will change the habits of travellers, i.e., local tourism service providers will have to adjust to them and use this media more efficiently providing an opportunity for travellers to directly and interactively communicate “here and now”, express own opinion, and keep in touch all the time
Internet: http://journals.ku.lt/index.php/RFDS/article/view/1597/pdf
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.79 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

39
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

11
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.