Probleminio mokymosi taikymo patirtis profesinės anglų kalbos pratybose
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT | ||
Date |
---|
2017 |
Straipsnyje rašoma apie du metus Aleksandro Stulginskio universitete vykdytą studentų požiūrio į probleminio mokymosi taikymą profesinės anglų kalbos pratybose tyrimą. Tyrimo rezultatai parodė, kad didžiausi studentų įvardinami probleminio mokymosi privalumai yra bendradarbiavimas komandoje, naujų žinių paieška ir problemos sprendimo pritaikymas realiose gyvenimiškose situacijose. Probleminio mokymosi elementų taikymas profesinės anglų kalbos paskaitose siejasi su geresniu anglų kalbos žinių bei įgūdžių lavinimu. Didžiausi studentų sunkumai mokantis probleminio mokymosi metodu yra skirtingas grupės narių anglų kalbos lygis ir grupiniame darbe išryškėjantys nuomonių skirtumai. Probleminio mokymosi taikymą anglų kalbos pratybose studentams labiausiai pagerintų dėstytojo pateikta organizacinė informacija, diskusijų organizavimas ir suskirstymas į mažas grupeles. Šis tyrimas patvirtino teigiamas probleminio mokymosi ir profesinės anglų kalbos lavinimo sąsajas ir atkreipė dėmesį į išliekančią dėstytojo svarbą probleminio mokymosi procese.
The purpose of the study conducted at Aleksandras Stulginskis University during the period of 2015-2017 was to reveal the students‘ approach to the problem-based learning and promote the application 130 of modern teaching methods in the Professional English language classes. In the world the efficiency of methodology of problem-based learning is confirmed by scientific research, but in Lithuania the problem-based learning in higher education system has been applied more widely only recently and its application in the Professional English language learning has hardly been investigated. Applying new methods it is always important to know how they work practically, and students‘ opinion might help reveal its benefits and limitation. The results of the survey showed that the biggest advantage of problem-based learning named by students was cooperation in a team, problem-solving in real-life situations and search for new knowledge. The greatest benefit in applying problem-based learning named by students is improvement of speaking skills, expansion of professional and general vocabulary. The biggest difficulty for students in applying problem-based learning is different English language level of team members. The information on organization of the case study provided by the instructor, discussions and getting students into small groups might be of great help for application of problem -based learning in the Professional English language classes. The findings of the research proved that students consider the methods of problem-based learning to be favourable in learning Professional English. The research confirmed the correlation between elements of problem-based learning and improvement of students‘ English language skills.