Atsakomybės ugdymas komunikacinėse pratybose
Date |
---|
2012 |
Šiame darbe nagrinėjamos aktyvaus mokymo galimybės ugdant atsakingumą komunikacinėse pratybose, pateikiama atsakingumo samprata. Ištirti atsakingos asmenybės bruožai, darantys lemiamą įtaką atsakingumui ugdyti. Atlikta studentų poreikių studijuoti užsienio kalbą, jų mokymosi motyvų, kalbos įgūdžių, būtinų jų profesinei karjerai analizė. Nustatyti mokymosi bendradarbiaujant privalumai bei efektyviausi užsienio kalbos mokymosi metodai atsakingumui ugdyti. Duomenų rinkimui buvo panaudotos anketos (ranginės ir nominalinės skalės).
The article deals with the problem of responsibility development in communicative class work terms. The paper gives the review of the concept of responsibility and reveals its characteristic features. The survey of students helps to identify possibilities of responsibility development in classwork activity. The investigation leads to the conclusion that students are to be encouraged to participate in the teaching - learning process more actively, assess their own needs. Involvement and participation of an individual allows him to reveal his potential powers and apply them in his own activity, what enables to develop greater self-confidence and strengthens the sense of responsibility for the outcomes of his activity.