Profesijos pedagogų socialinio statuso veiksniai: Kauno profesinių mokyklų mokinių empirinė studija
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date |
---|
2016 |
Šiuo metu ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje vyksta socialiniai ir ekonominiai pokyčiai, keliantys vis naujus reikalavimus pedagogams. Sparčiai besikeičianti visuomenė ir nesibaigianti Švietimo reforma, kurios pagrindinis tikslas – savarankiška, jau mokykloje kūrybiškai atsiskleidžianti asmenybė, priverčia mokytojus mokytis dirbti naujomis sąlygomis. Šiuolaikinei visuomenei reikalingas pedagogas, padedantis jauniems žmonėms ne tik įgyti žinių, bet ir išmokti bendrauti, pažinti save, kūrybiškai atsiskleisti. Tačiau rinkos ekonomikos sąlygomis keičiasi vertybių sistema, atsiranda ryškus visuomenės išsisluoksniavimas. Moderniose visuomenėse prestižinėmis laikomos profesijos mūsų visuomenėje neužtikrina pajamų, tinkamos socialinės padėties. Deja, būtent pedagogo profesija Lietuvoje yra laikoma neprestižine. Mokytojams vis sunkiau patikėti, kad jie pasirinko kilnią profesiją, kad yra vertinami už savo pastangas nuoširdžiai ir profesionaliai ugdyti jaunąją kartą. Mokytojų profesijos socialinis statusas plačiai tyrinėjamas ir aprašomas įvairiuose moksliniuose darbuose (Treiman, 1977; Hoyle, 2001; Jovaiša, 2007; Varžinskienė, 2009). Iš šių ir kitų šaltinių galima pastebėti, jog pedagogų socialinis statusas plačiau nagrinėjamas nuo XX a. vidurio įvairiose šalyse, skirtingose kultūrose. Tyrimų metu vis dažniau akcentuojami profesijos socialinio statuso veiksniai. Pirmuosiuose tyrimuose (North, 1949) įrodyta, jog profesijos statusą veikia amžius, išsilavinimas, atlygis už darbą, visuomeninis profesijos reikšmingumas. Vėlesni tyrimai parodė, jog susiformavo skirtingi požiūriai į šį fenomeną. Išskiriami tokie veiksniai, kaip pagarba, žinios ir įgūdžiai, valdžios veiksniai, autoritetas.
Five factor blocks that determine the social status of teachers could be identified on the basis of scientific analysis of the sources:1) economical effectiveness; 2) government factors; 3) working conditions and environment; 4) public attitude; 5) personal professionalism. The research results indicate that teacher's social status inthe society is mainly affected by the personal professionalism block, e.g. his education, competence, professionalism, creativity, freedom of expression, personal features and economic efficiency block (salary). On the basis of students‘ opinion, we could increase teacher profession‘s social status by improving economic efficiency, working conditions, environment and personal professionalism blocks.