Wikis as a tool for collaborative language learning : implications for literacy, language education and multilingualism
Author |
---|
Aydin, Selami |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2014 | 5 | 207 | 236 |
This study presents a review of the literature concerning the use of wikis as a tool for collaborative learning in the second language acquisition and foreign language learning process, as research on the use of wikis is relatively new. The study first introduces the theoretical background behind the use of wikis in the mentioned processes. Then, it reviews the studies concerning wikis as a tool for collaborative language learning. The study concludes that the use of wikis improves basic language skills, encourages positive perceptions of learning, increases motivation, provides opportunities to practice autonomy, and enhances inquiry learning and critical thinking, although they appear to have no effect on cultural proficiency. More importantly, Wikis appear to be an advantageous tool for improving writing, and may have additional benefits in developing literacy in multilingual contexts where access to minor languages in the educational process is limited. The paper ends with practical recommendations for teachers and researchers.
Straipsnyje nagrinėjami literatūros šaltiniai, kuriuose wiki apibūdinamas kaip antrosios kalbos bei užsienio kalbų mokymosi bendradarbiaujant įrankis. Kadangi tyrimų apie wikio panaudojimą mokantis kalbų ganėtinai maža, šiame straipsnyje pirmiausia pristatomas wikio panaudojimo teorinis pagrindas. Toliau patiekiamos studijos, susijusios su wikiu kaip kalbų mokymosi bendradarbiaujant įrankiu. Galiausiai reziumuojama, kad wikio panaudojimas leidžia patobulinti besimokančiųjų bendruosius kalbinius gebėjimus, suteikia teigiamų emocijų, didina motyvaciją, įgalina mokytis savarankiškai, pagerina tiriamojo mokymosi gebėjimus bei ugdo kritinį mąstymą, nors kultūrinės kompetencijos tobulinimas nedaro ženklios įtakos.