Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/884
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Jankowska, Maja Anna
Title: On bilingualism in a (monolingual?) English classroom environment – the challenges for Polish-English bilingual children, their parents and schools
Other Title: Dvikalbystė (vienakalbėje) anglų kalbos pamokoje : iššūkiai anglų ir lenkų kalbomis kalbantiems vaikams ir jų tėvams, mokykloms
Is part of: Darnioji daugiakalbystė, 2014, nr. 5, p. 99-131
Date: 2014
Keywords: Polish-English bilinguals;Education;Language assessment;Language and psycho-social development;Lenkų ir anglų kalbų dvikalbiai;Švietimas;Kalbinių kompetencijų vertinimas;Kalbinis ir psichosocialinis vystymasis
Abstract: Poland is one of the biggest countries among the accession states, and between 2004 and 2008, Poles constituted the largest migrant group, and currently, Polish is the second most widely spoken language in England and Wales, with more than half a million people speaking Polish as their first language. It is predicted that the number of Polish-English bilingual children in the UK will continue growing; therefore, the needs of these children need to be studied and addressed. This article will provide some background information on the nature of Polish migration and its key features, as this knowledge may facilitate better understanding of the Polish-English bilingual pupils within the English system of education. It will consider some of the challenges for Polish parents, their bilingual children and the teachers of these children within English monolingual curriculum and assessment which seems to be largely outdated and inappropriate for an increasingly diverse population. Three in-depth cases studies will be presented to illuminate specific issues and challenges, highlighting how myths about bilingualism are still alive and at play and how they can impact on the children psycho-social development and behaviour as well as put strain on the relationship between schools and parents. Some tentative recommendations will be made and future research directions will be discussed.
Lenkija – viena iš didžiausių naujųjų Europos sąjungos narių. 2004–2008 m. lenkai sudarė gausiausią emigrantų srautą Europos Sąjungoje. Šiuo metu lenkų kalba yra antroji labiausiai paplitusi kalba Anglijoje ir Velse bei gimtoji kalba daugiau nei pusei milijono gyventojų. Manoma, kad Jungtinėje Karalystėje lenkų ir anglų dvikalbių vaikų skaičius ir toliau augs, o tai lemia būtinybę stebėti ir analizuoti jų poreikius. Šiame straipsnyje apibūdinama lenkų emigracija bei jos pagrindiniai bruožai, padedantys geriau suprasti lenkų ir anglų dvikalbių vaikų situaciją angliškoje švietimo sistemoje. Nagrinėjami iššūkiai, su kuriais susiduria lenkų tautybės tėvai, jų dvikalbiai vaikai ir šių vaikų mokytojai, dirbdami pagal angliškas vienakalbes ugdymo ir vertinimo programas, kurios atrodo gerokai pasenusios ir neatitinkančios visuomenės lūkesčių augančios įvairovės kontekste. Siekiant atkreipti dėmesį į specifinius klausimus ir problemas, pateikiamos trys išsamios atvejo analizės bei atskleidžiama, kad su dvikalbyste susiję mitai vis dar gyvi; jie lemia vaikų psichosocialinį vystymąsi ir elgesį. Straipsnyje pateikiamos preliminarios rekomendacijos bei aptariamos tolimesnių tyrimų kryptys.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/884
http://dx.doi.org/10.7220/2335-2027.5.4
https://hdl.handle.net/20.500.12259/884
Appears in Collections:Darnioji daugiakalbystė / Sustainable Multilingualism 2014, nr. 5

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

102
checked on Dec 8, 2019

Download(s)

94
checked on Dec 8, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.