Rytų partnerystės šalių eksporto potencialas ir eksporto integracijos į ES rinkas galimybės
Date |
---|
2013 |
Tyrimo tikslui pasiekti darbe taikyti eksporto koncentracijos (diversifikacijos), eksporto struktūros panašumo, atskleistojo lyginamojo pranašumo ir Lafay indeksai.Atskirų prekių, sektorių ar visų tam tikros šalies sektorių eksporto struktūrą ir konkurencingumą plačiai nagrinėjo tiek šalies (Bivainis, Jasinskaitė, Maciulevičiūtė, 2001; Pukelienė, Sabonienė, 2001; Vitunskienė, Serva, 2006; Jucevičius, Vitunskienė, Šajeva, 2009; Droždz, 2010; Travkina, Tvaronavičienė, 2011; Grebliauskas, Stonys, 2012 ir kt.), tiek užsienio šalių (Liesner, 1958; Balassa, 1965); Каукин, Фрейнкман, 2009; Şimşek, Seymen, Utkulu, 2010; Shohibul, 2013; Винокуров, Идрисова, Кнобель, Перебоев, 2013; Ishchukova, Smutka, 2013 ir kt.) mokslininkai ir tyrėjai. Tačiau bendrame Rytų partnerystės šalių kontekste tokie tyrimai nebuvo atlikti.
Tarptautinės prekybos plėtotė yra nacionalinių ar regioninių ekonomikų augimo katalizatorius. Dalyvavimo joje mastas ir kryptys nevienodai veikia šalių ekonominį vystymąsi. Koks turėtų būti optimalus įsitraukimo į tarptautinę prekybą laipsnis ir kryptingumas apsisprendžia pati valstybė ar jų grupė priklausomai nuo turimo ekonominio potencialo, galimybių ir ekonominės politikos tikslų. Nepakankamai išvystyta užsienio prekyba gali būti nacionalinės gamybos techninio ir technologinio atsilikimo priežastimi ir, priešingai, perteklinis ekonominis atvirumas gali sustiprinti ekonominės priklausomybės nuo importo laipsnį, keliantį grėsmę nacionaliniam suverenitetui. Rytų partnerystės šalių eksporto integracija į ES rinkas gali duoti papildomą efektą šalims siekiant aukštesnių ekonominių standartų ir priartėjimo prie europinių ūkinių organizacinių struktūrų. Straipsnyje nagrinėjamas Rytų partnerystės šalių eksporto potencialas ir jo integracijos į ES rinkas galimybės atskleidžiant šalių eksporto struktūros ypatumus, dinamiką ir santykinius pranašumus tarptautinėje prekyboje. Empirinis Rytų partnerystės šalių eksporto specializacijos ir konkurencingumo tyrimas atliktas naudojant Trade Map duomenų bazės statistinius 2005 – 2012 m. duomenis, taikytas Kombinuotosios nomenklatūros klasifikatorius, klasifikuojant prekes pagal prekių grupes (dviejų prekių kodo ženklų lygiu). Išskirtos 99 prekių grupės. Straipsnyje pateikiama išsami šešių Rytų partnerystės šalių – Armėnijos, Azerbaidžano, Gruzijos, Ukrainos, Moldovos ir Baltarusijos eksporto pasiūlos analizė: identifikuojami prekinės specializacijos ypatumai (eksporto struktūros racionalumas, jo struktūrinių dalių pasiskirstymo tolygumas, struktūrinių pokyčių esmingumas, prekinės įvairovės plotis), vertinami šalių eksporto santykiniai pranašumai ir jų veiksnumas.