Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/86845
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Ekonomika / Economics (S004)
Author(s): Gargasas, Audrius;Mūgienė, Indra
Title: Grūdus superkančių įmonių konkurencingumo didinimo strategijų formavimas
Other Title: Competitiveness enhancing strategy formation for cereal purchasing enterprises
Is part of: Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai = Management theory and studies for rural business and infrastructure development: mokslo žurnalas / Aleksandro Stulginskio universitetas, Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas. Akademija., T. 36, nr. 1 (2014)
Extent: p. 56-65
Date: 2014
Keywords: Klientų aptarnavimas;Konkurencingumo stiprinimo metodai;Konkurencingumo didinimo strategijos;Customer service;Methods of competitiveness strengthening;Competitiveness improving strategies
Abstract: Didėjant konkurencijai, grūdus superkančios ir logistines (saugojimo, produkto kontrolės) paslaugas ūkininkams teikiančios įmonės, siekdamos patenkinti klientų poreikius ir taip plėtoti ilgalaikius ir pelningus santykius, yra priverstos tobulinti klientų aptarnavimo politiką. Tam reikalinga organizacijos valdymo strategija, kuria remiantis stiprinamos įmonės pozicijos rinkoje, efektyviai tenkinami vartotojų poreikiai bei kryptingai siekiami užsibrėžti tikslai. Tyrimo tikslas – nustatyti grūdus superkančių įmonių naudojamus veiklos metodus bei pateikti šių metodų derinius, rekomenduojamus formuojant įmonių veiklos konkurencingumo didinimo strategijas. Tyrimo metu buvo atlikta ekspertinė apklausa – pusiau struktūrizuotas interviu, apklausiant 6 iš 10 Kėdainių rajone veikiančių grūdų supirkimo įmonių vadovus. Tyrimas atliktas 2012–2013 m. Remiantis atlikta analize, buvo sudaryti veiklos metodų deriniai, rekomenduotini formuojant grūdus superkančių įmonių veiklos konkurencingumo didinimo strategijas
Companies, while trying to establish themselves in the market, endeavour to objectively assess the situation, with a view to reduce the negative external factors on the financial performance and enhancing competitiveness by utilizing the available options. The strategy requires formation of a comprehensive enterprise opportunities and customer needs analysis in order to define activity priorities and service quality level. The aim of research – to determine working methods of companies, which purchasing cereal and providing specific logistics service to farmers, and to present combination of these methods which are recommended while formatting competitiveness-enhancing strategies. In order to gather information about services peculiarities of cereal purchasing and logistics service (storage, product maintenance) providing companies, there were used semi-structured interviews. There were interviewed six of ten cereal purchasing companies’ managers, operating in Kėdainiai district; the study was conducted in November 2011 – February 2012. According to gathered data analysis, there were concluded combinations of operating methods, recommended for companies purchasing grain and providing specific logistics services for farmers, while preparing their competitiveness-enhancing strategies, taking into account the current situation in the company and the expected activities
Internet: http://mts.asu.lt/mtsrbid/article/view/799/825
http://mts.asu.lt/mtsrbid/article/view/799/825
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml7.9 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

38
checked on Dec 11, 2019

Download(s)

6
checked on Dec 11, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.